söndag, september 10, 2006

Stil...

Hittade just en klockren beskrivning på hur jag skulle vilja se ut (rent stilmässigt) i DN, nämligen dandyfierad folkskollärarlook, en Bryan Ferry i förortstappning.

Det beskriver exakt hur jag skulle vilja se ut, och av någon anledning så inbillar jag mig att Pojkfröken ser ut ungefär så (fast jag kan ha (och har) antagligen helt fel).

Citatet handlade för övrigt om konstnärers klädkoder, och det är Jockum Nordström som har en dandyfierad folkskollärarlook. Hittar tyvärr ingen riktigt bra bild på honom, så ni får nöja er med en liten bild + en bild på en tavla av honom som jag skulle kunna tänka mig att ha hemma... (jag skulle kunna tänka mig att ha honom hemma med, men han är nog tyvärr inte så intresserad av det :-)



8 kommentarer:

Unknown sa...

Med de förväntningarna blir du besviken om/när vi ses.

Jag skulle också kunna tänka mig att ha Jockum hemma, vi får slåss om honom.

Rexxie sa...

Det tvivlar jag i allra högsta grad på (alltså att jag skulle bli besviken).

Vet du vad det värsta är? Han är lika gammal som jag, och han är snygg och fräsch fortfarande (och det är inte jag).

Ännu värre: Hugh Grant är 3 år äldre än jag!

Uschelibush, dags för plastikkirurgen känns det som....

x1x1x2 sa...

Men usch! Tavlan är ju vidrig. Som något en av Göteborgskoloristerna kunde ha kladdat ihop på 50-talet. Har aldrig sett något av Jockum Nordström som jag gillat, men det här tog priset. Jarl Ingvarsson, Per Kesselmar, Per Mårtensson och Jan Håfström är bra målare, inte de där målarkluddarna Nordström och hans Mamma.

x1x1x2 sa...

PS: Jockum har alltid varit snygg. Då är det lätt att åldras med behag. Vad är det som är fel på dig då? Om du varit snygg tidigare kan du jobba för att bevara så mycket som möjligt. Eller, om du slarvat, för att återfå något av din forna glans. Bra kost och motion, det är lösningen på allt. Vårda dig själv.

Rexxie sa...

Efter att ha googlat fram lite bilder av konstnärerna du nämnde kan jag bara konstatera att vi nog inte har riktigt samma smak... :-)

Hittade ett citat om Jarl Ingvarsson som säger ganska mycket: En "konstnär för konstnärerna" är så egenartad, att vederbörande bara kan uppskattas av andra som har en lika djup insikt i konstskapandets mysterier..

Lustigt nog så skriver samma kritiker (fortfarande om Jarl) att där finns även linjer som pekar fram mot en annan ensamvarg i svensk konst, Jockum Nordström

Skall jag vara ärligt så har jag nog ingen konstsmak överhuvudtaget; är nog (och kommer nog alltid att vara på lite hötorgskonstnivå, typ "Älg i skogsbryn" osv (fast reproduktioner av gråtande barn går tvärbort, liksom fiskargubbar).

Jag har faktiskt tillräckligt dålig smak för att fundera på att köpa en kopia av Strindbergs Staden :-)

http://www.nastanakta.se/painting/item/?cat=22&id=1412

Rexxie sa...

...och på fråga två så svarar vi:

Tänk dig ungefär Richard Kiel + Lurch + Göran Johanssons hy, så kommer du ganska nära sanningen.

Därmed var ämnet avslutat...

x1x1x2 sa...

Ok, du har en småborgerlig konstsmak med andra ord. Ingen fara, den delar du med en majoritet av den konstuppskattande publiken. De som faktiskt förstår sig på god konst är en mycket liten skara.

Ja, Nordström har nog influerats av Jarl Ingvarsson. Det finns flera tematiska beröringspunkter. Men där Jarl är intensiv och brutal, är Jochum ängsligt försiktig. Det är egentligen två helt olika stilar av naivism: en som har det expressiva barnet som förebild och en som har det drömmande.

Men Rexxie, snälla, köp inte den där kopian! Nästan äkta, är det samma som falskt. Ok om den varit billigare, men 3000 är mycket pengar för något som är värdelöst. Lita inte på att målningen ser ut som på bilden. Såna där sajter använder alltid bilder på originalen. Deras egna målningar är dåliga kopior, för de efterliknar bara motivet lite, men begagnar sig inte av originalets teknik och material. De pengarna kan du använda på något bättre konstverk tycker jag. Eller på grafik. Eller på en målning av en älg i ett skogsbryn.

På din beskrivning låter det som om du är Elefantmannen. Det har jag svårt att tro. Men om det är så illa kan du väl göra nåt åt det. Små saker kanske räcker. Man kan fixa tänderna, en chemical peeling, etc...

Anonym sa...

Jag gillar kommentaren angående Jockum, jag tycker själv han är överskattad. Ser vi till Jarl Ingvarsson så är han en mycket begåvad konstnär, få behärskar att laborerar med färg på det sättet han gör. Han är en av de absolut främsta konstnärerna för tillfället. Såg ni den senaste utställningen på Galleri Lars Bohman, vilka målningar. Där lyckades Jarl verkligen lyfta fram objekten i den mörka typen av oljemålning, så vackert. LÄNGE LEVE KONSTEN/Andy