söndag, september 10, 2006

Jobbig höst....

Om jag nu skall tillbringa resten av livet ensam, bitter och ohånglad så kan jag ju åtminstone gå på konserter.

Sitter därför och försöker få ihop konsert- och operaplanen för hösten, men det kommer varken att bli lätt eller billigt att få ihop det.

På hemmaplan (nåja, Örebro åtminstone) kör Svenska Kammarorkestern 6 st konserter i sin abonnemangsserie, och det går under hösten 10 st operor (på Stockholmsoperan, Göteborgsoperan och Värmlandsoperan) som jag skulle kunna tänka mig att se, så där kommer i princip varenda helg att gå åt...

Har skrivit in alla tillfällen i ett stort schema och skall sätta mig och försöka fördela ut det hela någorlunda jämnt under hösten. Någorlunda bestämt är Don Giovanni i september, Valkyrian och Siegfried i mitten av oktober, och Trollflöjten i mitten av november.

Återstår att placera ut är Così Fan Tutte på Värmlandsoperan (som är lite enklare att placera in eftersom det är i närområdet och eftersom de kör ganska många föreställningar), Falstaff, Arabella, Pajazzo, Trubaduren och Manon Lescault. De senare vet jag dock inte om jag är så jätteintresserad av, så det kan hända att jag inte plockar med dem i "körschemat"....

Nu återstår bara att försöka få tag på biljetterna, men med lite hjälp av vännerna Visa och AmEx skall det nog lösa sig.

10 kommentarer:

Rexxie sa...

Testkommentar (jag har plockat bort word-verifikationen eftersom jag knappt kunde kommentera själv längre :-)

Blir det mycket spam så slår jag på den igen...

Unknown sa...

Jiisös vilket schema! Vi kanske kan gå gemensamt någon gång? Som de två herrarna på teaterbalkongen i Muppet Show.

Rexxie sa...

Operafröken: Skulle inte det nästan kräva kungliga logen?

Kim: Aha, det är därför som jag lyssnar på Sin with Sebastian (och då helst Shut up and sleep with me) när jag diskar ?!

Unknown sa...

Men självklart. Därifrån kan vi hälla vin på de i parkettpopulasen och/eller orkestern som stör. Och ta en mkt närgången titt på Papagenos s.k. "magic flute". ;)

Rexxie sa...

Papageno spelas av antingen Ola Eliasson eller Magnus Lindén, och jag skulle nog föredra Ola's flöjt...

Ola:
http://www.operan.se/templates/ActorDetails.aspx?id=175&actorid=28
Magnus:
http://www.operan.se/templates/ActorDetails.aspx?id=175&actorid=45

Skulle kunna tänka mig att kolla in Taminos (Klas Hedlund) klockspel också...

http://www.operan.se/templates/ActorDetails.aspx?id=175&actorid=26

Rexxie sa...

Nu är vi väl förvirrade båda två.

Det är väl Tamino som har flöjten, och Papageno som har klockspelet...

Anonym sa...

Oj vad du är aktiv. Är inte en promille av din kultursjäl :-)

Rexxie sa...

Hej Pierre!

Trevligt att se någon ny här (annars har jag en känsla av att det är samma, gamla vanliga (och trevliga) personer som tittar in här).

Nåja, jag har varit på opera två gånger hittills i mitt liv pga ren lathet, men det skall jag ändra på nu :-)

Amber sa...

Haha, ohånglad var bra! Det stjäl jag av dig! Tacktack! :-)

qi sa...

Bitter och ohånglad, underbar kommentar! Gör som Amber, stjäl den.

Hälsningar qi också ohånglad (men inte bitter...)