måndag, september 11, 2006

Bleka, bleka, bleka!

Tvättade alla mina vita skjortor igår, och idag kan jag konstatera att ungefär hälften fortfarande är lite gulaktigt nikotinfärgade. Det är nackdelen med att röka inomhus (det är egentligen bara nackdelar med att röka inomhus, allt blir lite skitigt nikotingult).

Konstigt nog så var det i princip bara mina dyra skjortor med extra lång ärm + uppvikt manschett som inte blev riktigt vita, så nu ligger de i en hink med Klorin (och vatten naturligtvis), så får vi se vad som går att rädda....

6 kommentarer:

Anonym sa...

Klorin rules!

Rexxie sa...

Det får vi se i morgon när mina vita skjortor har torkat....

:-)

Anonym sa...

Låter lite skumt. De där dyra borde vara i ren bomull och därför hålla sig vita längre än billigare som ofta har en blandning av polyester och därför gulnar fortare. Rök brukar väl inte påverka skjortor så lätt, jag menar man har dem inte på sig tillräckligt länge så de verkligen ska hinna påverkas.
Hoppas verkligen inte det var någon syntetblandning i de du lade i klorin i alla fall, det brukar inte bli så bra. Avvaktar med spänning fortsättningen.

Rexxie sa...

Annaa: Av din kommentar drar jag slutsatsen att du inte röker....

Jag använder inte vita skjortor så ofta, så de ligger ganska länge i lådorna och suger åt sig röken och blir gula. Samma sak gäller även för vita lakan (och antagligen allt kolorerat, men där ser man det inte lika bra). Jag får därför någon gång per år tvätta igenom allt vitt, och den här gången var det skjortornas tur.

Det gick någorlunda bra. Slängde två skjortor; den ena pga att den inte blev riktigt vit, och den andra (min älsklingsskjorta) pga att den var mer än lovligt sliten i manschetter och krage.

x1x1x2 sa...

Sluta röka inomhus, för tusan! Hur ska du få till det med en grabb om det luktar bosnisk kulturförening hemma hos dig? Sluta röka helt förresten. Det är bara när man är mellan 19-27 år som cigaretter förbättrar ens silhuett. Är man rökfri har man chans på betydligt fler killar.

Elisabet. sa...

När jag var mycket liten eller ung, eller båda delarna, fanns det alltid reklam i tidningarna för just vita skjortor.
Då hängde kritvita skjortor på rad på klädstrecket och bakom häcken, för en sådan fanns förstås, stod grannfrun och sa .."hur kan hans fru få skjortorna så skinande vita?"
Det kunde hon såklart, för hon använde Jör eller Surf tvättmedel.
Och alltid var hon hemmafru.
Skjortorna var inte bara vita, då var blåvita så det gnistrade om dem.