torsdag, september 28, 2006

Appropå kylskåp...

Darling Elisabet antydde att jag hade mycket alkoholhaltiga drycker i mitt kylskåp*, och jag måste protestera lite halvhjärtat...

I kylskåpet finns 24 st Koff som jag fick av en arbetskamrat som tack för hjälpen. De kommer nog aldrig att bli uppdruckna eftersom jag inte är så jätteförtjust i öl (öl dricker jag bara för att bli full :-) Desstuom är de så gamla nu så det är bara att hälla ut och panta burkarna...

Skafferiet däremot, det är spritbemängt! Här är den kompletta listan:

50 cl Eclisse Cioccolate (chokladlikör)
75 cl Lambrusco Dell'Emilia
70 cl Absinthe
50 cl Calvados
50 cl Frangelico
35 cl Cointreau
50 cl Harvey Bristol Cream
50 cl Pernod
100 cl Danzka Vodka
75 cl Absolut
50 cl Amaretto
100 cl Cruzan Rum Cream
50 cl Baileys
50 cl Lapponia
100 cl Peppino Peach
100 cl Offley Porto
100 cl Strawberry Margarita
100 cl Amarula
100 cl Cruzan Vanilla Rum
50 cl Dooleys Cream Vodka
100 cl Sandeman Porto

Som synes cirkus 15 liter vin, sprit och likörer (med övervikt på sliskiga likörer)....

Det som är lite lustigt är att jag nästan aldrig dricker överhuvudtaget. Kanske ett par, tre gånger per år och i princip aldrig hemma.

Av flaskorna är det taget cirka 8 cl (=2 snapsar) ur Absoluten (gick åt nyåret 1998 när jag hade en bekant hemma på middag), Cointreau'n är kanske halvfull (efter 15 år), och Amaretton är kanske urdrucken till en fjärdedel.

That's it, resten är orört...

* Nåja, vad Elisabet skrev var att jag hade mer sprithaltiga drycker än vad hennes barn har, och det säger väl egentligen inte så mycket :-)

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jag och min sambo har inte heller rört våra spritflaskor sedan juraperioden. Det är nog mest tanken på att vi skulle sitta här och bli salongsberusade bara han och jag som känns lite tragisk. Ingen kommer hit till oss i studentghettot heller så vi kan inte bjuda bort skiten heller..

Rexxie sa...

Tänk då tanken att jag skulle sitta här i hålan och bli salongsberusad alldeles ensam! Uschelibush!

Anonym sa...

Men gud.. det låter ju som värsta paradiset ju!! Åh, sådär ska jag också ha det i mitt skafferi när jag blir stor. Testa baileys i flingorna.. ; ) Tips från w&g Karen som moi testade en gång vid medelhavet och ja, det är faktiskt gott!

Rexxie sa...

Hmmmm, Baileys i flingorna? Njae, det tipset tror jag att Karen och du får behålla själva :-)

Anonym sa...

Låter lite som vårt barskåo som nyss blev påfyllt efter en liten tripp till Tyskland och Bulgarien. Snart blir det nog ännu en liten påfyllning från Kina.
Ååå... Du har ju Lapponia ju! Det är en riktigt favorit! Lite uppvärmd Lapponia på riktigt fin vaniljglass med lite mörk choklad ovanpå i form av hackade eller rivna spån eller hyvlade spån... Guuuuud så gott! Det kan man faktiskt äta i sin ensamhet utan att kaääna sig varken tragisk eller patetisk;)

PGW sa...

Jamen du får göra en massa goda bakverk och efterätter med diverse likörer i! Gör julgodis och ge bort till alla du känner! :-)

Rexxie sa...

Ihhhh, jag kan ju inte baka och göra efterrätter utan att smaska i mig dem själv, och jag har inte kämpat ner mig 27 kilo bara för att gå upp dem igen :-)

Spriten får nog stå till sig några år till... (och mina icke-bögiga vänner (=de enda jag har) dricker inte likör, så jag kan inte ge bort spriten heller :-)

Unknown sa...

Jag tolkar det som en bloggutmaning: "Vad har DU i ditt spritförråd?" Väldigt svennigt och därför så bra.

Rexxie sa...

Känn dig utmanad om du vill!

Jag är helt övertygad om att ditt spritförråd är betydligt bättre välkomponerat och genomtänkt än mina raider i taxfree-butiken på Ålandsfärjorna :-)

Elisabet. sa...

Hahaha . "darling Elisabet",du är ju för underbar, Rexxie!

Ditt skafferi hade varit en våt dröm för min pappa. Han hade vuxit upp fattigt och när Dallas började sändas på tv, då skaffade han ett barskåp, ett utfällbart ett som satt i bokhyllan. Å, vilken lycka för honom!
Problemet var ju att han aldrig drack .., så flaskorna stod där i evigheter och så sparade han små, små slattar så det skulle se välfyllt ut, när han någon gång bjöd eller tog sig en gin och tonic på Gordon`s gin och fruktsoda, - ingen tonic där inte -.
Han ville väl vara JR Ewing, kanske.

Rexxie sa...

Jamen, du ÄR ju en darling!

Skall för övrigt börja använda darling mycket mer (och vifta med mina bögigt veka handleder :-)

Anonym sa...

Kanske borde du kolla datumstämpel på en del! Härsken Baileys smakar t ex verkligen apa.

Rexxie sa...

Nästan alla flaskor är oöppnade, så jag är inte särskilt orolig.

Brukar inte ens kolla datumstämpeln på mjölkpaketet; det märks när den börjar klumpa sig i kaffe/thé, och då är det dags att slänga den (trots att den fortfarande inte smakar dåligt).

Unknown sa...

Låt se nu, vad har vi i Pojkfrökens spritskafferi:

2 flaskor Stolichnaya vodka
1 flaska Bombay Sapphire gin
1 flaska Glen Grant pure malt
1 flaska Grant's
1 flaska Havanna Club rom
1 flaska La Fée Absinthe
1 flaska Brennivín
1 flaska Stroh 80
1 flaska Grönstedts VS (matlagning)
2 påsar(?) ugandisk Waragi

Skål!

Rexxie sa...

Lite mer spritigt innehåll än mitt skåp!