lördag, september 16, 2006

Abonnemangskonsert 1

Var på första abonnemangskonserten med Svenska Kammarorkestern i torsdags kväll. Eftersom jag var sent ute med att beställa biljetter så hamnade jag på första raden, så jag sitter i princip i knät på orkestern :-) Som tur är så hamnade jag precis i mitten, och jag har egentligen inget emot att sitta långt fram.

Det började med J.M Kraus e-moll-symfoni, slutade med Beethovens Die Geschöpfe des Prometheus, och i mitten spelades Mozarts 5:e violinkonsert.

Kraus var väl sådär, och balett var väl kanske inte Beethovens starkaste sida (den är ju dessutom ganska tidig).

Mozarts violinkonsert var däremot alldeles underbar med solisten Henning Kraggerud!

Har jag nämnt någon gång att jag älskar just konserter som musikform, och då speciellt violinkonserter?


Vi hade en gammal radiogrammofon (ungefär en sån här) när jag växte upp, och eftersom jag fortfarande har skivorna kvar så vet jag att bland annat Tchaikovskis violinkonsert (och en del av Mozarts) ingick i repertoaren., och det kanske är anledningen till min förtjusning i just violinkonserter. Jag kan egentligen inte påminna mig att det spelades på den någon gång, men jag antar att det är mer ett minnesproblem.

Ibland kan jag faktiskt bli lite besviken på min mamma. Hon borde ha sett till att jag började spela fiol trots mina protester! (till saken hör att mamma gick violinistutbildning i sin ungdom; jag har dock aldrig hört henne spela).

Får nog modifiera mitt tidigare uttalande om att jag vill ha en spanjor till att jag vill ha en spanjor som är violinist...

1 kommentarer:

x1x1x2 sa...

Akta dig för violinister. De är hjärtekrossare.

Jag vill slå ett slag för norditalienare...Har aldrig haft det så bra som med min...Såväl i sängen som utanför. Fast han kan ju vara unik.