torsdag, oktober 05, 2006

Queer ???

Satt och kollade filmer hos lovefilm.se (dvs gamla brafilm), och såg att de fått en ny filmkategori, nämligen queer.

Nu undrar jag bara hur de delar in sina filmer. Var tvungen att gå in på wikipedia och läsa på lite om queer-definitionen, och om jag förstod det hela rätt så ifrågasätter queerteorin den sociala uppdelningen på man-kvinna, homo-hetero osv.

Då är det t.ex logiskt att filmer som Brokeback Mountain, Far from Heaven och tv-serien The L Word hamnar i Queer-kategorin eftersom de åtminstone på något plan ifrågasätter de sociala konventionerna.

Däremot kan man ju undra lite över hur lovefilm tänkte när de placerade t.ex Järnkorset, Singing in the Rain, När lammen tystnar och framför allt Top Gun som Queer-filmer??

Någon som på ett enkelt och lättfattligt sätt kan förklara för mig varför Top Gun är ett queer-mästerverk?

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet ju egentligen inte alls... men enligt helt obekräftade uppgifter ska väl Tom Cruise vara lite bi sådär.. då så kanske som slängde in den i queer kategorin..

Anonym sa...

Eller är det för att det är en tjejpilot med i filmen? För visst är det det? Mycket långsökt i så fall..

Kim da Costa sa...

Nej, verkligen inte. Noll queerfaktor.

Aronson sa...

I Top Gun finns en hel del scener som kan tolkas homoerotiskt. Bland annat slår Maverick och Goose vid ett tillfälle vad om att Mav ska lyckas hångla upp en tjej i baren (Kelly McGillis) genom en speciell teknik. Okej, säger Mav, det har jag lyckats med tidigare. Visst, säger Goose, men det ska vara en tjej den här gången...

Och det finns fler scener i filmen, bland annat ett par scener mellan Mav och Iceman.

=)

Aronson sa...

...och en machopilot som bög eller bi? Queer, skulle jag gissa...

Kim da Costa sa...

Aronson lever i en drömvärld.

Oswald sa...

Rexxi, du måste hyra en (fantastisk) film som heter "Sleep with Me".

I en scen i filmen befinner sig huvudpersonerna på ett party och plötsligt dyker en full snubbe upp (spelad av Quentin Tarantino av alla människor) och förklarar i snabba ordalag varför "TopGun" är en förklädd bögfilm.

Skitkul och skickligt - och du ser aldrig TopGun med samma ögon igen.

Oswald sa...

Titta här fanns ju hela monologen!

Rexxie sa...

Hmmm, jag får väl lita på Aronson och Oswald då och acceptera att Top Gun är en queerfilm...

Rexxie sa...

Nu har jag läst monologen, och får nog surfa in på lovefilm.com och se om de har "Sleep with me" (Top Gun har jag redan :-)

Anonym sa...

.
Så Top Gun är förtäckt homoerotisk, då blir den queer... å andra sidan är det tradition att göra förtäckt homoerotiska filmer i Hollywood, visa tycker att hela branschen är förtäckt homoerotisk, så då är den ju socialt mainstream och inte queer...??? :-)

Anonym sa...

Top Gun är inte bara ett queer mästerverk. Den filmen är ett mästerverk i alla kategorier, så det så!

Eller så är jag bara barnsligt förtjust i den och inte vill erkänna för mig själv att den är ganska kass

Rexxie sa...

Mr:

Jag hade en kompis som älskade Top Gun när den kom, och när han var i USA så köpte han den på video (och då hade han redan sett den typ 14 gånger på bio). När han sen kom hem så kom han på att den var NTSC-kodad, så den gick inte att spela...

Kom ihåg att det här var låååångt före innan det fanns videospelare som klarade båda formaten. I alla fall så travade han iväg och fick den konverterad av TeraCom (fast de hette något annat då), och det kostade typ 5000:-

Han var i alla fall nöjd och glad!

Han flyttade för övrigt till ... tada ... Helsingborg sen, och efter det har jag tyvärr tappat kontakten med honom!

Joakim Larsson sa...

När lamen tystnar innehåler en transa bland annat.

Top Gun innehåler som folk har kommit fram till här en hel del queera läckage. Den ifrågasätter hetronormen genom det sätt som karaktärerna portreteras.

Rexxie sa...

Hej Joakim och välkommen; tror inte att jag har sett till dig här tidigare.

OK, jag ger mig när det gäller Top Gun, men jag är fortfarande tveksam när det gäller "När lammen tystnar". Att man har med en galen transsexuell som (väl) framställs tämligen stereotypt tycker jag inte är tillräckligt för att en film skall falla in i Queer-kategorin.