söndag, oktober 08, 2006

Appropå utmaningen och bästa låtar

För några år sedan roade jag och mina kollegor på jobbet oss med att göra varsin CD med de 10 låtarna som vi tyckte var var vår egen topp-10-lista. Här är min:

1. Harry Nilsson - Everybody's talkin'
2. Terry Jacks - Seasons in the sun
3. Jimi Hendrix - Crosstown traffic
4. Nina Simone - Mr Bojangles
5. The Monkees - Cuddley Toy
6. Ben Harper - Strawberry Fields
7. Eagles - Hotel California
8. Pink Floyd - Shine on you crazy diamond
9. Julian Lennon - Saltwater
10. Madonna - Express yourself
11. Monserrat Caballe/Bruce Dickinson - Bohemian Rhapsody

Några kommentarer:

  • Ingen av oss lyckades hålla oss till 10 låtar.
  • Cuddley Toy skall egentligen vara med Claes Dieden, men den torde väl vara helt omöjlig att få tag på som mp3.
  • Strawberry Fields skall vara just med Ben Harper från filmen I am Sam (producenterna fick inte använda Beatles-inspelningarna och gjorde därför egna inspelningar)
  • Julian Lennon låter kusligt lik sin pappa på rösten.
  • Bohemian Rhapsody i Caballe/Dickinson-inspelningen är kanske lite corny, men den visar exakt hur operamässig mellandelen (den som börjar med I see a little silhouetto of a man) egentligen är. Skulle ha kunna varit skriven av Mozart (och det hörs extra tydligt i orkestreringen i den här versionen)!
Märks det att jag sitter på jobbet och är uttråkad?

4 kommentarer:

Anonym sa...

I love listor. Men att försöka få till en tiolista över mina favoriter känns närmast som en omöjlighet. Kanske ska prova.

Rexxie sa...

Skulle inte din tiolista innehålla bara Madonna?

Det är i princip helt omöjligt att göra en 10-lista! En del som den här 10-listan innehöll för några år sedan skulle nog inte vara kvar idag, och en del nytt skulle ha tillkommit.

Freds sa...

Vilka är din 10 klassiska favoritstycken/arior?

Rexxie sa...

Fredrik:
Det måste jag nog fundera på, bläddra i skrivsamlingen och rota runt bland alla mp3'or....

Jag återkommer med svaret som ett eget inlägg (fast jag kan ju redan nu förvarna om att Beethovens nia kommer att lägga beslag på förstaplatsen (och ja, med Celibidache som dirigent :-))