söndag, oktober 15, 2006

Filosofer...

Hittade ett test hos någon av mina favoritbloggare (fråga inte vilken, kommer inte ihåg och vill inte leta) där man får reda på vilken filosof/filosofi som stämmer bäst överens med ens egna åsikter.

Så här ser mitt resultat ut:

1. John Stuart Mill (100%)
2. Jeremy Bentham (93%)
3. Kant (85%)
4. Jean-Paul Sartre (84%)
5. Ayn Rand (69%)
6. Epicureans (69%)
7. Aquinas (67%)
8. Aristotle (58%)
9. Cynics (57%)
10.Spinoza (48%)
11.St. Augustine (46%)
12.Prescriptivism (43%)
13.Ockham (41%)
14.David Hume (38%)
15.Thomas Hobbes (38%)
16.Nel Noddings (37%)
17.Stoics (37%)
18.Nietzsche (35%)
19.Plato (28%)

Får nog åka hem och damma av John Stuart Mill (eller rättare sagt, får nog åka till en bokhandel och införskaffa något)...

Började för övrigt läsa Ayn Rand's och världen skälvde för ett tag sedan, men jag kom till sidan 3 (av 1000) eller något sånt, sen gav jag upp :-)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Värsta liberla utilitaristen!
Fast det hade ju med tanke på tidigare inlägg varit roligare om du hade blivit Nietzsche och delat hans syn på övermänniskan, den högst ställda rasen lixom..

Rexxie sa...

...men jag tror ju på übermenschen! Till dem hör alla utom jag....

Anonym sa...

HAHA! allt får ett helt annat tryck när man säger det på tyska! =)

Anonym sa...

Skulle inte våga göra testet. Är rädd att jag skulle ligga närmast Victoria Silvstedt.

Rexxie sa...

Kim:
Jag skulle gissa på att du skulle få ungefär samma resultat som mig, dvs en blåblodig utilitarist, dvs vi skall handla för att konsekvenserna blir så goda som möjligt för så många som möjligt....