måndag, oktober 09, 2006

I dag....

...är det första dagen i år som vi lever över våra resurser på planeten!

nef (new economics foundation) räknar varje år ut hur mycket naturresurser som återskapas, och jämför det med hur mycket vi gör av med.

Från och med 1 januari till och med igår har vi alltså gjort av med samtliga naturresurser som skapas under 2006, så från och med nu så övertrasserar vi årets kvot och lever på lånade resurser...

1987 (när nef startade) inföll "overshoot day" den 19 december, så då hann nästan naturen med att återskapas i samma takt med att vi gjorde av med resurserna.

1995 hade "overshoot day" flyttats till 21 november.

Idag är det alltså den 9 oktober som vi börjar knapra på reserverna...

9 kommentarer:

qi sa...

Jaha... och vad gör vi åt detta?

frktjatlund sa...

Tror du det hjälper med 10-månadersår och ett skottår med 10 månader inskjutet då och då?

Jag "ljuger" dagligen med statistik.

Rexxie sa...

Qi:
Det är ungefär samma som min bantning där receptet är stoppa in färre kalorier - gör av med fler, och här är väl receptet Förbruka mindre - återvinn mer...

Sen är ju frågan om hur man ser till att det blir så...

FrkTjatlund:
Tyvärr tror jag inte att statistiken hjäpler, även om det är ett kreativt sätt att lösa det hela på :-)

Anonym sa...

Otroligt skrämmande! Undrar vad jag bidrar med?

Anonym sa...

Då ska jag skärpa mig extra mycket. och leva i harmoni med jorden. Well, försöka åtminstone.. Bara ge och ge.

Anonym sa...

Gu vad flummigt det lät.

Rexxie sa...

Åhhh, Atir is back! Det är nog inte privatpersoner (och svenskar) som är värst i det hänseendet. Skulle tippa på att både USA och Kina ligger före oss i det hänseendet, även om stora delar av Kinas överförbrukning beror på exportprodukter till väst.

Kim: Näe, jag tycker inte att det lät så flummigt. Däremot tror jag som sagt inte att man som enskild person kan göra så mycket, och det verkar ju inte vara något större intresse för den här typen av frågor i media...

Anonym sa...

Minska bilkörandet särskilt om man bor i tätort, minimera flygandet, välja miljömärkt, helt undvika vissa varor från utsatta områden i världen, konsumera mindre... är i alla fall bättre än inget, många små JAG är mer än en.

Om du mailar mig din adress Rexxie så ska du få en bok av mig!

annaa.mattsson@chello.se

Rexxie sa...

Annaa:

Så sant! Vi lyckades ju t.ex att få bort klorblekt papper (sen är jag inte helt övertygad om att miljöeffekten av det blev den önskade).

Jag ser själv att svaret till Kim blev lite felaktigt (eller lätt att missförstå). Vad jag menade är att det inte blir tillräckligt många enskilda personer som bidrar p.g.a att medias intresse för frågan inte verkar vara så stort, och då blir medvetenheten om problematiken inte heller särskilt hög.

Får jag komma med ett enkelt råd? (ja, det får jag eftersom det är min blogg):

Köp bara svenska äpplen! Godare, mindre transporter och mindre besprutade! Jag fattar inte riktigt varför vi fortsätter att köpa Granny Smith när man kan köpa Aroma, Katja, Åkerö, Gravenstein och allt vad de nu heter!

(det sista (besprutningen) vet jag inte om det är sant, men jag inbillar mig det åtminstone)