tisdag, oktober 10, 2006

Listor igen...

Fredrik frågade i en kommentar hur min 10-i-topp-lista för klassisk musik skulle se ut, så här kommer den. Jag har delat upp den i två listor, en över klassiska verk som jag inte skulle vilja vara utan, och en med arior. Av någon anledning har båda listorna blivit 9-i-topp i stället för 10, men det får ni leva med...

Det enda de här listorna egentligen bevisar är vilken bourgeois smak jag har :-)

  1. Beethovens nia. Återkommer ständigt, om och om igen. Just nu har jag 7 st olika inspelningar med nian varav Celibidache's är bäst
  2. Tchaikovskis violinkonsert
  3. Mozart pianokonsert nr 21 (Elvira Madigan)
  4. Beethoven pianokonsert nr 2.Lyssna gärna på Fumiko Shikaros inspelning med kammarorkester, den är härligt svängig.
  5. Mozart Trollflöjten
  6. Wagner Ringen. Min personliga favorit är Metropolitan-inspelningen med James Levine som dirigent, medan de flesta andra föredrar Solti-inspelningen.
  7. Puccini - La Boheme
  8. Ravel - La Valse
  9. Richard Strauss - Also sprach Zarathustra

  1. Delibes - Viens Mallika ur Lakmé
  2. Catalani - Air ur La Wally
  3. Puccini - Un bel di , vedremo ur Madame Butterfly
  4. Puccini - Si, mi Chiamano Mimi ur La Boheme
  5. Puccini - O soave Fanciulla ur La Boheme
  6. Mahler - Der Abschied ur Das Lied von der Erde. (se till att ni får tag på en inspelning där den sjungs av en sopran, finns även tenor-versioner)
  7. Richard Strauss - Im Abentrot ur Fier leste lieder
  8. André Previn - I can smell the sea ur A streetcar named desire
  9. Gounod - Ah je ris de me voir si... ur Faust

Vill ni ha små musikexempel är det bara att ni skriver det i kommentarerna så lägger jag ut enligt önskemål (utom André Previn, den har jag bara på DVD och jag vet inte hur man fixar mp3-or från en DVD).

15 kommentarer:

Rexxie sa...

Konstigt nog så blir inte listorna numrerade i Firefox, men i Internet Explorer funkar det, så jag tänker inte göra om det...

Rexxie sa...

Ännu mer konstigt är att listorna inte blir numrerade på första-sidan, men när man går in i kommentarerna så blir de numrerade...

Anonym sa...

Åh, jag ska leta igonom min nya skiva 100 klassiska materpices och se om dom finns med.. fast det borde dom ju.

Rexxie sa...

Tennis:
Om jag skall göra en vild gissning:
Från verks-listan finns inte Beethovens pk 2, Wagnes ring (förutom möjligen Valkyrieritten), La Valse eller Also sprach Zarathustra (från verkslistan) med på 100 klassiska masterpieces.

Från aria-listan finns nog inte Delibes, Catalani, Mahler, Strauss, Previn och Gounod med....

x1x1x2 sa...

En eloge för din goda självinsikt. Verkligen småborgerlig smak. Förutom Mahler bara en massa filmmusik. Om du vill få riktiga musikupplevelser lyssna till Tartini, Schnittke, Bruch, Bach, Rameau, Schoenberg, Corelli, Shostakovitj, Schubert, Szymanovski etc. Jag har listat vad man bör ha i musikhyllan på min blogg i ett gammalt inlägg från i våras. Och ska du lyssna till Richard Strauss så ska det vara operorna! De är hans mästerverk. Elektra, för tusan!

Rexxie sa...

j.b.p
Jag har aldrig påstått att jag är annat än småborgerlig, och jag erkänner hellre det än att låtsas vara något annat...

Har letat rätt på din lista (från december) och de enda kompositörerna (om jag håller mig på den nivån) som saknas i min skivsamling är Schoenberg och Lutoslawski, och jämfört med de som du räknar upp nu så saknas Schnittke; men det kanske å andra sidan kompenseras av Tippet, Messaien och Nancarrow ?

Har faktiskt aldrig hört någon av Strauss-operorna....

x1x1x2 sa...

Nej, det var ingen anklagelse, blott en iakttagelse.

Min lista var väldigt inkomplett märker jag, men så var det ju bara ett basutbud. Det är förstås viktigt vilka inspelningar man har, det är enorm skillnad som du vet. Lutoslawski måste du lyssna till, även om det till en början kan vara svårtillgängligt, och jag kan tillägga att en del kammarstycken av Ravel, Wieniawski, Brahms och är mästerliga, liksom kvartetter av Britten, Grieg, Borodin, Bocherini och Bartok, samt från barocken, Leclair. Apropå barock hyser jag en stark passion för fransk barock i sonatformat. Trion Couperin, Rameau och Marais skrev musik som känns mer modern än den modernistiska kompositionen hos Milhaud eller Fauré. Nästan dekonstruktivistisk i vissa stycken. Många av 1600-talets "fantasias", som de av Purcell eller Biber, har ett komplicerat växelspel mellan atonalitet och harmoni som har mer gemensamt med Stockhausen och Lutoslawski än med Mozart.

För övrigt måste du gå på en Strauss-opera så fort du har chansen. Det kommer du inte att glömma i första taget. Elektra på Göteborgsoperan ett antal år sedan var makalös på alla sätt. Det var orgiastiskt såväl musikaliskt som scenografiskt. Uppsättning inspirerad av Pasolini. Kungl i stlm några år senare var freudiansk, allt försigick på divanen i en neurotisk kvinnas terapisession, men lika bra.

Rexxie sa...

Jag tog det absolut inte som någon anklagelse; är för gammal för att bry mig om sånt :-)

Är inte så förtjust i varken barock eller kammarmusik, men det kan ju bero på tråkiga inspelningar...

Ett fel som jag gjort hur många gånger som helst (förut) är att jag köper (för mig) okänd musik på typ Naxos, och det blir sällan varken särskilt spännande eller intressant.

Jodå, jag skall gå på någon Strauss-opera så fort jag får ett tillfälle :-)

Freds sa...

En Strauss opera (faktiskt mitt första operabesök var på detta verk!) som spelas ganska snart är "Arabella" på Göteborgsoperan! En ganska hypad föreställning pga att fantastiska Nina Stemme sjunger Arabella. Jag kommer inte att se denna uppsättning dock. Premiären äger rum 25 november. Annars har jag sett Straussoperorna Elektra, Salome, Rosenkavaljeren och Capriccio, samtliga på Kungliga Operan. Deras Salomeuppsättning är underbar. Ariadne på Naxos har jag sett på DVD, underbar opera som verkligen förtjänar att få komma tillbaka på svenska operascener!

Elisabet. sa...

Men jiiiiiiisus, vad ni kan!


Tänk, att kunna så mycket om klassisk musik .

Rexxie sa...

Fredrik:
Vi får väl se om jag tycker att jag har tid/råd att klämma in ett femte operabesök den här hösten....

Darling E:
j.b.p och Fredrik kan; jag är bara amatör i jämförelse...

För övrigt är jag HELT övertygad om att du har kunskapsområden där vi står oss slätt i jämförelse!

x1x1x2 sa...

Det finns en del bra inspelningar på Naxos, men det gäller att följa betygsättningen från de stora musiktidningarna för att veta vilka. Brukar listas i kataloger iofs. Annars är de ofta extremt trista och fantasilösa.

Jag tror nog det är så att du inte lyssnat tillräckligt mycket på bra barock och kammarmusik. Vad gäller barcok är det lite som med opera, det är först när poletten ramlar ner som man kan uppskatta det, som att kliva över en tröskel. Många inspelningar är dessutom utslätade och arrangerade på ett mesigt opersonligt sätt. En av de stora behållningarna är ju trots allt det breda utrymmet för improvisation och personligt temperament. Kammarmusik har också den fördelen att den tillåter instrumenten att ta plats på ett sätt som en concerto eller symfoni inte gör. Dessutom är samspelet i en kvartett ofta lika psykologiskt komplicerat som en Bergman-film. Inte så konstigt att han alltid använde sig av kvartetter i musiksättningen av sina filmer.

Anonym sa...

Jag är här och smygläser lite igen:) Vilken imponernade lista! De enda klassiska kompositioner jag absolut vet hur de låter är Air, Anitras Dans, Bergakungens Sal och De Fyra Årstiderna - och så Blinka Lilla Stjäna Där och Für Elise så klart. Sen är jag rätt borttappad:/

Anonym sa...

Kul att se en lista över klassisk musik, jag har lite koll på de flesta (men inte alla). Skulle dock gärna vilja veta varför inte Chopin fanns representerad då jag själv har honom som absolut favoritkompositör, hans etuder (hur böjer man det på svenska?) är helt outstanding om nån frågar mig... Nyligen upptäckt bloggen, kommer att titta in fler gånger!

Rexxie sa...

Malin:
Det är ju inte alla som är så imponerade (läs j.b.p :-)

Christian:
Trevligt med en ny läsare, du är så välkommen! Jag är inte så förtjust i solo-piano av någon anledning, eller rättare sagt, jag är inte så förtjust i solo-musik överhuvudtaget. Pianokonserter däremot! Skall jag vara ärlig så funderar jag på att köpa ett digital-piano och lära mig spela, och då kanske Chopin är aktuellt om typ 10 år...

PS till j.b.p: Observera smileyn i kommentaren till Malin... :-)