söndag, maj 07, 2006

Valkyrian (i efterskott)

Valkyrian var, som Askungen säger på julafton, alldeles, alldeles underbar!

Helt rätt castad! Risken med opera är annars att man väljer aktörer helt utifrån hur bra de sjunger, och då tycker åtminstone jag att trovärdigheten försvinner. Jag har en DVD med Lucia di Lammermore där en 52-årig Joan Sutherland spelar den tonåriga Lucia, dvs en ung jungfru som skall giftas bort mot sin vilja (och vars älskade mördas). Funkar INTE! Det funkar inte heller med Pavarotti som försteälskare, sen får han sjunga hur bra som helst!

I alla fall var Valkyrian helt rätt castad (det heter väl egentligen rollbesatt på svenska), där alla aktörerna var trovärdiga i sina roller.

Tyckte att Brünhilde var lite svag i första Hohotoho-delen, men det visade sig senare att jag hade helt fel.

Egentligen skulle jag behöva gå flera gånger på den. Jag blir nämligen lite distraherad av allt annat, typ Aha, nu spelar oboen, Varför börjar det komma in mer rök, vad skall hända nu, osv.

Att dricka vin i pausen var ett bra råd som Pojkfröken kom med! Jag blev dock lite "gäspig" i början av akt II, men det beror nog mer på att jag tycker att den delen är minst bra.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Jag vet, vinet är lite förrädiskt i andra akten. Men Brünnhildes entré brukar råda bot på't. Hojoto-hoooOOO!

Anonym sa...

oh. jag antar att du var på göteborgsoperan och såg den?
var där lördagen innan. måste bara säga att sieglinde (annalena persson) var helt outstanding.
=D

(kan tillägga att jag inte är ett dugg objektvi som både gjort hennes hemsida www.annalenapersson.se och var och fikade med la diva på söndagen...)

Rexxie sa...

Japp, det var på Göteborgsoperan!

Alla (inklusive Annalena) var helt outstanding! Måste erkänna att jag är lite avundsjuk på fikat :-)

Rexxie sa...

Mr Catenacci:

lyssnar just nu på de två ljudklippen som finns på Annalena's hemsida, och nu känner jag mig nästan lite elak, men har hon inte lite väl mycket vibrato (eller inbillar jag mig bara)?

Jag kan å andra sidan inte påminna mig det från live-framträdandet, så jag kan inte ha stört mig på det då åtminstone.

Nu måste jag hem och lyssna på mina andra Wagner-inspelningar och jämföra....

Anonym sa...

Nice! Where you get this guestbook? I want the same script.. Awesome content. thankyou.
»