söndag, maj 07, 2006

Operakläder.... (i efterskott)

Varför försvann den praktiska fracken som operaklädsel?

Snygg, praktisk, ekonomisk och framförallt behövde man aldriga ha ågren inför klädvalet! Hade man bara borstat fracken, lämnat in (och hämtat ut) frackskjortan från tvätten samt letat reda på västknapparna var man safe!

Vad skall man nu ha? Jeans, skjorta och svart blazer?


Näe, för oklätt! Jeans, skjorta, slips och svart blazer?


Näe, inte jeans på operan! Både Rexxie och Rexxies mamma ryser! Det får bli kostym...


Jag kommer i och för sig att svettas ihjäl under promenaden till operan men det får jag ta!

Här är Rexxie färdig!


PS: Jag var precis färdig att gå, och hade båda händerna upptagna; därav solglasögonen på. Normalt tycker jag att det är störtlöjligt att ha solglasögon inomhus...

12 kommentarer:

Unknown sa...

Smoking verkar vara poppis på Operan i min stad. Själv är jag dock alldeles för osnuten för slikt. För egen del blir nästa operabesök på Drottningholm, så då kanske man får rentav får använda pudrad peruk - ska du hänga på? :)

Rexxie sa...

Hmmmm... pudrad peruk? Skulle vara roligt dock!

Anonym sa...

Du kan ju alltid ha folkdräkt, det är alltid rätt från begraving till kungabröllop. Enda nackdelen är att i de flesta folkdräkter ser man ut som byfånen som rymt fattighuset.

Anonym sa...

Jag går igång stenhårt på män i smoking ( även på läckra kvinnor i smoking)
Själv så glittrar jag som fan på Operan.

Rexxie sa...

Japp, kvinnor i smoking är coolt.

Har en bok om en pianist vars pianolärares älskarinna alltid går omkring i antingen kostym eller smoking...

Tyvärr verkar det svårt att hitta smokingar, letade som sjuttsingen före förra julen som jag tillbringade i fullständig lathet på Hennikehammars herrgård, och just där tänkte jag att det skulle ha varit trevligt med en smoking att glida ner i till julbordet.... (men näedå, ingen klädaffär inom 15 mils omkrets hade en smoking).

Anonym sa...

Jag har en tjejkompis son allid ( nästan ) har kostym och högklackat.Mycket snyggt. Min son vill ha en smoking..en klok önskan tycker jag .Tralalala

Rexxie sa...

Tania: du har uppfostrat din son väl!

MB sa...

Vad fin du är i kostym :-))

Rexxie sa...

Oh, he's alive! Kul att se ett livstecken! Hur är det?

Anonym sa...

Interesting website with a lot of resources and detailed explanations.
»

Anonym sa...

I really enjoyed looking at your site, I found it very helpful indeed, keep up the good work.
»

Anonym sa...

This site is one of the best I have ever seen, wish I had one like this.
»