lördag, maj 13, 2006

Kanin eller fisk (eller båda)?

Herr Planström har skrivit att han är född i ormens år, och det gjorde mig lite nyfiken. På herr Planström stämmer väl en del (mycket kreativa och älskar konsten, stor fantasi med drag av labilitet), åtminstone vad jag kan bedömma utan att egentligen känna honom mer än genom hans blogg.

Själv är jag född i Kaninens år och är fisk enligt den svenska indelningen, och det kan ju alltid vara roligt att se hur det stämmer med verkligheten.

Därför tar vi Kaninens år och utvärderar Rexxie i punktform. Jag har skrivit min egen bedömning i kursivt efter respektive punkt.

* Begåvad - stämmer
* Ambitiös - inte det minsta
* Bra på att övertala andra - inte det minsta
* En aning reserverad - inte bara en aning, jag är själva definitionen av reserverad. Är helt övertygad om att det i nästa upplaga av SAOL kommer att stå "Reserverad - se Rexxie"
* Mycket god smak - svårbedömt, medel-Svensson-smak skulle jag påstå
* Drar sig gärna tillbaka bland främlingar - stämmer
* Ogillar bråk - stämmer
* Väger alltid för- och nackdelar mot varandra - konstant!
* Är skygga och tillbakadragna utanför den egna kretsen - Jajamensan!
* Håller alltid en viss distans - Japp!
* Foglig, rentav ödmjuk, i sin strävan att undvika alla konflikter - Japp, jag gör i princip vad som helst för att undvika konflikter (vilket leder till att jag känner mig lätt överkörd ibland
* Skvallrar gärna med sina vänner - Japp!
* Ägnar sig gärna åt litterär verksamhet - Tyvärr inte (om inte bokläsande räknas)
* Kuslig förmåga att upptäcka lögnaktighet - Näpp, folk kan säga vad som helst till mig och jag tror på dem

Nu summerar vi den kinesiska visdommen: 9,5 rätt av 14 och det är väl ganska bra!

Här kommer avslutningsvis något som stämmer jättebra på mig:

Då Kaninen av naturen är skygg, går de helst ut tidigt på morgonen eller sent på kvällen, för att inte kunna observeras

Jag återkommer till Fisk-delen; hade tänkt ta den med på en gång men det blir lite för långt...

12 kommentarer:

qi sa...

Har du möblerat om??

Var hittar man vilka egenskaper man har om man är född i Tigerns år (vilket jag tror att jag är)?

Rexxie sa...

Japp, AB kunde inte läsa med mina gamla inställningar, och då ändrar jag!

Det är inte hämtat från samma ställe, utan jag har klippt lite här och där.

http://www.ditthoroskop.nu/se/kinesiskt_horoskop.htm kan du börja med, lite kortfattade men ändå.

http://www.anett.dk/indledninghoroskop.htm är lite mer utförliga (men på danska)

http://www.euroasiasoftware.com/chinazodiaksw.htm#ox

http://paranormal.se/member/db/topic/view/?tid=132554

Om du är tiger så är du rebell, färgstark och oberäknelig :-)

qi sa...

Kan väl säga att jag inte känner igen mig alls i de beskrivningarna... Tack för länkarna i allafall! Och det nya rummet är snyggt!

Vi på Kantarellen sa...

Oj, jag måste kolla vad jag är för något.

Kim da Costa sa...

Å, underbart. Tänkte just be dig om länkarna ovan. Danke.

Anonym sa...

gillar din nya design

Rexxie sa...

Tackar! Så här många kommentarer tror jag aldrig att jag fått tidigare, så jag skall nog byta till att bli en astrologi- och horoskop-bloggare...

:-)

Rexxie sa...

Tackar! Så här många kommentarer tror jag aldrig att jag fått tidigare, så jag skall nog byta till att bli en astrologi- och horoskop-bloggare...

:-)

Anonym sa...

.........Men kolla bloggen! Ljus och luft! Stor fin text!

Anonym sa...

What a great site, how do you build such a cool site, its excellent.
»

Anonym sa...

This site is one of the best I have ever seen, wish I had one like this.
»

Anonym sa...

Very pretty design! Keep up the good work. Thanks.
»