måndag, augusti 14, 2006

Utmanad !

Både Pojkfröken och FruHatt har utmanat mig samtidigt (FruHatt på sin bröllopsdag till och med; grattis och kram!) med en bokutmaning:

1. En bok som förändrat mitt liv
Jag kan faktiskt inte komma på en enskild bok som förändrat mitt liv. Tre böcker som jag tycker att alla borde läsa och bli påverkade av är Hitler, en studie i tyranni (Alan Bullock), Tredje rikets uppgång och fall (William L Shirer) och Albert Speer (Gitta Sereny).

2. En bok jag läser mer än en gång
För att bli road: vad som helst av Marian Keyes eller Samsas med synden (Michael Malone).
Annars: se punkt 1 alternativt Ung man med piano (Frank Conroy).

3. En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö
Alternativ 1: På spaning efter den tid som flytt (Marcel Proust) så att jag äntligen blir klar med den.
Alternativ 2: Grundteori för gitarr (Mikael Lindkvist) + en gitarr + kompletta partituret till Wagnerringen så har jag något att göra nämligen att lära mig spela och att transponera en mastodontopera till gitarr....

4. En bok som fick mig att skratta
Me talk pretty one day och Naked, båda två av David Sedaris (läs, läs, läs, han är sagolikt rolig)

5. En bok som fick mig att gråta
Tyvärr gråter jag aldrig....

6. En bok jag önskar hade skrivits
Vilken konstig fråga! Det förutsätter ju att jag har koll på samtliga böcker som getts ut ända sedan Gutenberg... Om jag skulle dra till med något så skulle det bli en bok i Dummies-serien, nämligen "Peace in the Middle East for Dummies". Den skulle verkligen behövas....

7. En bok som inte borde skrivits
Jag är nog av åsikten att det inte finns några böcker som inte borde ha skrivits. Tror att det var Mats Strandberg som föreslog Mein Kampf, men jag kan inte riktigt förstå vad som skulle ha blivit bättre om den inte skrivits.

8. En bok jag just nu läser
Jag läser alltid flera böcker samtidigt (eller rättare sagt, jag börjar på dem och så avslutar jag dem emellanåt :-)
1. Klitty och Da Vinci-kådisen (jaja, jag såg den på PocketShop i söndags och var uttråkad)
2. Moral Politics (George Lakoff)
3. Middlesex (Jeffrey Eugenides)
4. The Known World (Edward P Jones)

9. En bok jag tänkt läsa
Någon av de 250-300 böcker som jag har liggande som är olästa.... (eller varför inte börja med att slutföra någon av de som jag läser just nu). A Short History of Nearly Everything (Bill Bryson) känns väl som en bok som jag skulle kunna tänka mig just nu.

10. Skicka vidare till fem andra bloggare!
Hmmmm, det här blir ju lite svårt när man hamnar längst ner i näringskedjan. Mitt förstaalternativ Aronson har precis svarat, och Honken har också redan gått åt, och Annaa har svarat, och ....
1. Herr Planström
2. Maleandro
3. Annika Bryn
4. Magnus i Amsterdam
5. Magnus Borg
6. Battis
7. Gagga

PS: Pojkfröken påstår att det det var Supermamman som kom med utmaningen från början, men i själva verket verkar det vara Jessica på bokhoran som kommit med ursprungsutmaningen. Bokhoran kan verkligen rekommenderas om man är intresserad av böcker och läsning!

4 kommentarer:

Batbut sa...

Jag tackar för utmaningen! Tråkigt nog har jag redan besvarat den för bara några dgr sedan.
Btw, så var det trevligt att träffas! Hoppas Du hade en nice afton och resan hem gick bra *s*

Rexxie sa...

Rackarns, det var därför jag tog 7 bloggare i stället för 5...

Jag hade det jättekul; hoppas att det blir något mer tillfälle!

Anonym sa...

.
Samma här Rexxie - jag fick utmaningen av Petra Jankov och har redan svarat - tack i alla fall!

MB sa...

Jag skall sätta mig ner och fundera på vilka böcker som förändrat mitt liv...återkommer om ett tag :-)