måndag, augusti 28, 2006

RSS igen

Honkenponken ville veta vad RSS är för något, och jag får väl försöka förklara det. RSS står för Rich Site Summary (eller RDF Site Summary eller Really Simple Syndication beroende på vem man frågar), och är ett sätt att hålla reda på när en webbsida uppdateras.

För att ha någon användning av RSS måste man ha ett program (som kallas aggregator) där man lägger upp de RSS feeds som man är intresserad av, och så ställer man in hur ofta programmet skall gå till websidan och kolla om det kommit något nytt innehåll. Det krävs i och för sig att webbsidan har ett RSS-flöde, vilket de flesta bloggar har.

Jag slipper alltså gå in på respektive blogg och kolla, utan min RSS-aggregator går själv dit och plockar fram allt som är nytt var 15:e minut; och så blir jag notifierad nere i taskbaren om att det hänt något nytt. När jag sedan går in och läser den aktuella bloggen/flödet så markeras det inlägget (artikeln) som läst, och så håller RSS-aggregatorn reda på åt mig vad jag läst och inte läst.

Här är en bild på hur det ser ut hos mig. I det här fallet så har jag läst alla Honkenponkens inlägg förutom de två senaste, och hos Aronsson har jag 39 st nya spännande inlägg att läsa. Observera att jag kan läsa inlägget direkt i RSS Bandit utan att öppna en webbläsare. (Klicka på bilden för att se en lite större bild).



Om ni tycker att det ser lite tomt ut så beror det på att jag just börjat använda RSS Bandit, eftersom den klarar av synkroniseringen mellan mina datorer via ett ftp-konto på min domän.

8 kommentarer:

Aronson sa...

39 nya inlägg? Men hallå! Vad gör du hela dagarna?

;-)

Rexxie sa...

Jamen, det beror ju på att du var precis nyupplagd, annars har jag järnkoll på vad du gör :-)

Anonym sa...

Nu skall jag göra reklam: I Sony Ericssons K800i så finns det en RSS-läsare som fungerar utmärkt. Tala om lyx att vid sänggåendet uppdatera sina favoriter via mobilen och sen ligga där och mysläsa dem alla...(;-)

Anonym sa...

Ahh... tack Rexxie för att du förklarat för mig! Det verkar ju jättesmidigt ju! :-)

Rexxie sa...

Jerry: jag får inte ens min w800i att koppla upp sig mot nätet ("kontrollera inställningar för data och Internet") trots ungefär en miljon försök att få ner nya inställningar både från Tele2 och Sonyericson, så RSS i mobilen tror jag inte att jag klarar av!

Honken: något mer du vill veta? Jag kan ge förklaringar på det mesta här i livet (och vet jag inte så hittar jag på något).

Anonym sa...

Rexxie: Jag kör via Telia och det funkade nästan direkt. *mer reklam* (;-)

Anonym sa...

Rexxie: Jag kör via Telia och det funkade nästan direkt. *mer reklam* (;-)

Rexxie sa...

Hmmm....

Problemet är bara att jag jobbar åt företaget som har hand om alla kundtjänster åt Tele2, så Telia-alternativet är nog helt uteslutet.

Om jag inte vore så lat så skulle jag ju kunna traska iväg till kundtjänst och be om hjälp :-)