torsdag, augusti 17, 2006

Det här är ju löjligt !!!

Jag har tillbringat mina första två semesterdagar med att lägga upp alla mina böcker i en liten databas.

Jag har 657 st böcker, varav jag har läst 259 st, vilket lämnar ... tada ... 398 st olästa! (det här är ingen exakt vetenskap; jag har antagligen glömt bort att jag läst en del vilket gör att det blir lite fel).

I alla fall så hittade jag hela 18 st böcker (!) som jag köpt dubletter (eller tripletter) av!

Precis som tidigare så skickar ni ett mail till boken@rexxmaster.se så skickar jag över den alldeles gratis ! Jag vill veta vilken (vilka) böcker ni vill ha, och vilken adress jag skall skicka dem till!

Böckerna är:

David Sedaris - Je parler francais (pocket)
OBS: den är på franska, och eftersom jag inte förstår ett jota så ger jag bort den (och fråga inte varför jag köpt den, har inte en aning).

David Bodanis - E = mc2 (pocket)
Handlar om Einsteins ekvation och tillämpningar osv. OBS: den är inte så tung och vetenskaplig. Enligt baksidetexten skrevs den efter att Cameron Diaz sagt i en intervju att hon skulle vilja veta vad e=mc2 egentligen var, och den är därför skriven på en allmän nivå.

Olof Lagercrantz - Från helvetet till paradiset (pocket)
Det är är en bok som handlar om Dantes Den gudomliga komedien. OBS: ni som är uppmärksamma märker säkert att det här är andra gången den här är ute, och det stämmer faktiskt! Jag har köpt den tre gånger (och det här är alltså exemplar nr 2 som jag ger bort!

Michel Faber - Sugar (pocket)
Handlar om 19-åriga Sugar som är prostituerad i slutet av 1800-talet, och hennes liv. Har fått väldigt bra recensioner.

Peter Robinson - I ondskans spår (pocket)
Kriminalroman. Författaren har tidigare fått Svenska deckarakademins pris.

Philip Roth - Amerikansk pastoral (pocket)
Handlar om Seymor Levov och hans liv. Amerikansk pastoral fick Pulitzerpriset 1997, och Philip Roth är väl en av de som brukar nämnas i Nobelprisdiskussionerna.

Joakim Forsberg - Det börjar ännu tidigare (pocket)
"En odyssé genom en uppväxt under sjuttio-, åttio- och nittiotalet".

Brian Greene - Ett utsökt universum (pocket)
Ännu en vetenskapsroman som förklarar supersträngteorin med hjälp av "racingbanor och myror på en vattenslang så att en läsare utan kunskaper i fysik kan förstå"

J R R Tolkien - Sagan om Ringen (pocket)
Den här fick man gratis om man köpte tre pocket, och eftersom jag gjorde det så fick jag den...

Friedrich Nietzche - Den glada vetenskapen (pocket)
"Ett mikrokosmos av allt det som Nietzsche brukar förknippas med: aforismer och storslagna diskussioner av filosofiska problem, etik- och kunskapsteori, reflektioner om konst och guds död, den eviga återkomsten och Zarathustra".

Isabel Allende - Odjurens stad (pocket)
Handlar om 15-åriga Alexander som åker med sin excentriska farmor på expedition i Amazonas djungler.

Ernst Brunner - Fukta din aska (pocket)
OBS: Två exemplar (jaja, jag har råkat köpa 3 ex, ett inbundet och 2 pocket). Handlar om C M Bellmans liv. Har fått lysande recensioner.

Jan Håkansson - Domprostinnans fall (inbunden)
Kriminalkomedi a la Bo Baldersson.

Irvine Welsh - Limmad (inbunden)
Handlar om fyra skotska pojkar och deras uppväxt i Edinburgh på 70-talet in i det nya seklet. Irvine Welsh är väl mest berömd för Trainspotting.

Eoin McNamee - En självständig utåtriktad flicka (inbunden)
Handlar om ett mordfall i Storbritannien och justitieskandalerna som följde.

Lars Saabye Christensen - Halvbrodern (inbunden)
En släktkrönika som sträcker sig över hela 1900-talet under det moderna Norges tillblivelse. Tilldelades Nordiska rådets litteraturpris 2002.

Antonia Fraser - Marie-Antoinette (inbunden)
Biografi över Marie-Antoinette och hennes liv.

Kom igen och få en bok gratis!

PS: Om ni mot all förmodan skulle vilja se alla Rexxies böcker listade är det bara att ni går in här. Bry er inte om att klicka på details, det står inget där....

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har då flera hundra böcker som jag vill kasta! Samlar bara damm. *ler å skämmes*

Rexxie sa...

Så känner jag det också ibland! Har böcker staplat överallt...

Problemet är bara att jag inte kan kasta böcker; inte ens gamla tantsnuskböckerna som inte var bra från början och som jag aldrig kommer att läsa igen (typ Jackie Collins).

Har faktiskt en bok som jag skall läsa som handlar just om att inte riktigt kunna göra sig av med saker, "Rensa i röran med Feng Shui", så vi får väl se hur det går :-)

Anonym sa...

Hej!
Den om Marie -Antoinette och Ernst Brunners bok låter spännande!
Om du kommer hit till stockholm på besöka så kan jag fixa teaterbiljett till dig lite billigar eom du går i de grupperna som jag kan fixa biljetter till )

Herr Planström sa...

Olof Lagercrantz - Från helvetet till paradiset och Michel Faber - Sugar
De skulle jag vilja ha. Skicka skicka!

Kim da Costa sa...

Å, databaser och register är underbara!

PGW sa...

Men om du har köpt böckerna två och tre gånger så verkar det ju vara något du verkligen vill läsa :-)

Slå in dem i tomtepapper så är julklapparna klara!

... sa...

Rexxie: Fr.o.m NU har du bokköparförbud tills du läst åtminstone hälften av alla olästa böcker du har liggande, stående och undanstoppade överallt! ;-)

Har du läst ngt av Patricia Cornwell förresten? *nyfiken*

Hoppas du har en trevlig helg!

Rexxie sa...

Tanja: Jag kan tänka mig att gå i vilka grupper som helst! När, var, hur? Marie-Antoinette + Brunner kommer så småningom...

Planis: Kommer på posten!

Kim: Visst är det; problemet är baa att jag glömmer att uppdatera dem, och så sitter man helt plötsligt med en inaktuell db som gör att man ändå måste gå igenom allt :-)

PGW: Det gäller ju att man har någon att ge böcker till... Min bekantskapskrets tillhör inte direkt bokslukarna...

Kimmi: Too late! Jag var i Göteborg i helgen och utökade samligen... Näpp, Cornwell gör inte att det ringer några klockor! Är det något du rekommenderar?

Elisabet. sa...

Rexxie: är "Halvbrodern" kvar, kan jag offra mig ..-)

Men jag betalar frakten.
Skriv bara avsändare/adress, för det är dyrt med sånt numera.
Frakt, alltså.

Rexxie sa...

Snälla Elisabet! Vi har ju vid något tillfälle diskuterat löner och ekonomi på din blogg, så jag betalar frakten. Punkt, slut!

... sa...

Cornwell är DEFINITIVT något jag rekommenderar. Men observera att hon skall läsas, inte stå i någon bokhylla och samla damm! *skrattar*

Alltså, ska du ut och bränna pengar på fler böcker får det alltså bli en Cornwell. Det ska vara Kay Scarpetta i "huvudrollen".