fredag, juli 28, 2006

By the way....

Igår var första gången Rexxie vägde mindre än 90 kilo på cirkus 15 år; minus 20 kg sedan i maj...

Nu är det bara drygt 10 kilo kvar tills Rexxie är nöjd! Jag har en känsla av att de 10 kilona kommer att bli betydligt svårare än de första 20...

För övrigt har Expressen en artikel med rubriken "Nå drömvikten med ny metod" och underrubriken "Nå din drömvikt med nya tvåstegsmetoden".

En vän av ordning undrar ju då vad de två stegen som revolutionerar viktnedgången är för något?!?

För att ni skall slippa läsa Expressen kan jag redovisa dem här:

1. Höj förbränningen med olika former av fysisk aktivitet.
2. Minska på näringsfattig och kaloritung mat.

Frågan är bara vad Expressen tycker är så nytt med den metoden?

Äta mindre och röra mer på sig har väl varit den bästa bantningsmetoden de senaste hundra åren eller så (och det är väl dessutom den enda som funkar i längden)...

8 kommentarer:

Anonym sa...

shit, 20 kg sedan i maj! Vilken karaktär du måste ha. :-)

Anonym sa...

Fan vad duktig du är! Imponerad som sjuttsingen.

Vad gjorde att du bestämde dig? Jag behöver en liknande insikt och ber om råd. Har du något att "skicka" en som fortfarande står på tresiffrigt?

Herr Planström sa...

Shit pommes. Fast såna får du väl inte äta längre.

Rexxie sa...

Honken:Njae, det är ju just karaktär jag inte har. Om jag hade haft det hade jag ju inte behövt gå ner i vikt....

Jerry:I mars-april var jag tämligen nere av olika anledningar, och till slut bestämde jag mig helt enkelt för att ta tag i åtminstone en av delarna som gjorde mig deprimerad; och det blev vikten. Jag har egentligen inte gjort något speciellt förutom att jag tar 7,5 km promenad per dag (jag bor 150 meter från ett 2,5-km motionsspår), och jag har skippat de värsta matformerna (pizza, hamburgare, kakor mm). Vi får väl se när jag tar itu med de andra sakerna...

PlanisNäpp, pommes går bort, så BigMac'en får numera sällskap av salladen...

Anonym sa...

Rexxie: Jag är så impad. Jag har också ett motionsspår utanför mitt hus och tack vare dig så skall jag ikväll ta mig ut och gå. Inspiratören Rexxie, det låter väl bra? (;-)

Rexxie sa...

Jerry: Jag började alltså inte med 7,5 km direkt, utan första veckorna var det typ 2,5 km med gradvis upptrappning till 7,5.

Det är också en fördel om du har bra skor. Jag har tre par walking-skor (Reebook, Asics och DMX), och det är lite varierande vilka som funkar bäst.

Några saker ångrar jag.

1. Att jag var för feg (=rädd att se löjlig ut) för att köra med stavar. Det hade nog gett snabbare resultat (eller lika bra resultat med kortare distans).

2. Att jag inte stretchade vaderna tillräckligt från början. Nu fick jag dj..igt ont i vaderna efter några veckor, och kunde knappt stappla mig fram.

Lycka till, och lyssna på kroppen! Om du får ont någonstans (läs hjärttrakten) så uppsök läkarvård!

Anonym sa...

Kollar runt lite bara o hamnade här. Inte för jag vet vad jag har här att göra. Men den ultimata bantarmetoden är att avstå från allt som överhuvudtaget innehåller något socker: och då menar jag verkligen allt, inklusive ketchup, frukt, inlagd gurka, dricka, öl, vin, rubbet alltså. Himla effektivt och dessutom gör det humöret garanterat högt och stabilt efter ett par dagar! Fast det är lite tråkigt så det är inte så många som använder den metoden. Ville bara tipsa lite på måfå så där!

Rexxie sa...

Välkommen Inga!

Tyvärr tror jag att jag är för .... sockerberoende .... för att sluta med allt socker. Får väl fortsätta kämpa på med motionscykeln i stället.

För övrigt gillade jag ditt tomte-hare-julkort :-)