söndag, december 03, 2006

Macho, macho, man! (nåja....)

Här fortsätter Rexxie's Do It Yourself-skola, eller Hur gör man ett råttbo beboeligt?

Nödvändiga verktyg utöver skruvmejsel, hammare och plåster:
Cirkelsåg:


Sticksåg + stämjärn + cigaretter + linjal:

(tyvärr hittade jag inte min manliga tumstock, och får därför använda en linjal vilket väl kan ses som ett något mer bögigt alternativ)

1. Ta ett Ikea Faktum överskåp som är alldeles för djupt och dela av det med cirkelsågen. En vanlig såg går också bra, men tar 17 gånger så lång tid. Tog tyvärr ingen bild innan delningen, men ni förstår säkert var skåpet ursprungligen satt ihop.


2. Såga ut urtag för det övre varmvattenröret från värmepatronen. Hugg med stämjärnet bort ungefär 4 millimeter av skåpsidan där inte sidan får plats mellan värmepatronen och värmereglagen och såga också bort ett uttag där värmepatronen sitter ihop med värmereglagen.



3. Sätt ihop skåpet och prova det på plats



Detaljstudie av urtagen:


4. Skruva fast skåpet i väggen och sätt dit dörren (med luckan Ståt, som Jerry säkert känner igen:-)



5. Skruva dit en knopp och beundra resultatet:



Det här verkar ju enkelt, eller hur? I själva verket har jag tagit bort en herrans massa pill, som att t.ex skåpet måste limmas om eftersom man i steg 1 sågar bort de delar som håller ihop skåpet i bakkanten, ett rör-urtag har jag hoppat över att visa osv.

Nu återstår bara (B) och (C) från förra inlägget (dvs fläkten och ventilgallret), men det orkar jag inte ikväll.

Nu blir det cappucino från Lidl (jaja, jag vet att de torterar sina anställda och allt vad det nu är, men cappucinon är både billig och god!).

1 kommentarer:

Anonym sa...

Wow. Jag behöver en machoman.