lördag, december 16, 2006

Julklappar...

Hade tänkt åka och köpa julklappar idag, men pga gårdagskvällen så ville jag inte köra bil; utan har promenerat idag, och eftersom alla affärer ligger för långt hemifrån blev det inga julklappar idag. Det var i alla fall uppehållsväder, och framåt eftermiddagen blev det faktiskt lite soligt!

Jag har äntligen efter flera års tjat lyckats få igenom min idé om julklappar, nämligen att vi köper en julklapp till oss själva. Ingen ångest inför vad saker får kosta, ingen ångest inför vad mottagarna egentligen vill ha, och man får precis det man vill ha. Enda undantaget är min systerdotter som kommer att få julklappar som vanligt.

Hörde om en annan variant av en kollega. De köpte med sig ett bestämt antal små julklappar med ett maxpris. Alla klapparna placerades sedan i en hög, och så spelade de tärning om klapparna, och den som fick två lika (på tärningarna alltså) fick ta ett paket och så höll de på tills att alla paket var slut och öppnade. I rond två spelade de tärning igen, och då fick den som fick två lika ta ett paket av vem som helst....

Låter också som en rolig variant som jag kanske skall lobba för inför nästa år :-)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Den där andra varianten låter rent livsfarlig. Tänk vilka bråk det kan bli och finns det barn med...oj oj..!!

Rexxie sa...

Jag tror inte att man skall försöka sig på den varianten när det är barn (oavsett ålder) med....

Tankevågor sa...

En annan variant som jag hörde om är att alla får dra lott om ett namn på en person som man sen köper EN julklapp till. Alla får alltså en och alla måste tänka till om just den person som de fått sig tilldelad.

Rexxie sa...

Den varianten, kära Londongirl, har vi redan provat och den var inte särskilt uppskattad.

Det är nämligen så att vi har några stycken i vår familj (närmare bestämt jag, min svåger och min pappa) som är helt och totalt värdelösa på att önska oss saker, så det är absolut ingen som tycker att det är roligt att köpa något åt oss, vilket medförde att det klagades en del från de som hade oturen att dra våra namn på lotten :-)

Anonym sa...

Vi kör 2 omgångar, för Sinter Klaas 5 dec, av klappar. Båda har tagits upp men en kombination är oslagbar.

Först lottdragning, man får ett namn och för den personen måste man köpa en present och skriva ett julklappsrim. 'Avsändare' är alltid Sinter Klaas så man kan passa på att säga saker man annars inte skulle våga.

Andra omgången är massor av små presenter, oftast saker man vill bli av med - filmer man redan sett, fula porslinsgrejer man fått, etc.

Om man får en 6 får man ta en present, och slå igen. Slår man en 1 får man ta någon annans present. Det är klart roligt och det tar lite tid, vilket är bra när man firar med familjen. För att undvika trist döprat.

Anonym sa...

Min sambos familj kör med den där julklappsleken där de slår med tärningar. Jag tror att de har ett maxpris på 40:- per paket. Jag hade aldrig hört talas omdet tidigare, men det är kul att höra att det finns fler familjer. Jag vet att det går bra i hans familj också trots att det finns barn med. Barnen är kanske väluppfostrade?

Walentine Andersson sa...

Jag fick min julklapp idag. Någon har raderat allt på walentine.com sedan i april plus att dom raderat alla sidor förutom den.
Dessutom fungerade inte backupen så det är borta för alltid :(

Känner mig lagom munter just nu :(
*snyft*

Så jag tror jag lägger ner skiten nu. Tappade all motivation på en gång

Rexxie sa...

Magnus:
Allt för att slippa det trista döpratet är bra! Som tur är så är jag på julfirande hos mina föräldrar och inbokad på hotell, så när jag tröttnar så kan jag bara gå till hotellet... (och att åka till Berlin är ju också en variant som inte går av för hackor).

Malin:
Har faktiskt läst flera bloggar där tärningsvarianten förekommer, men jag hade heller aldrig hört talas om det förrän min kollega tog upp det.

Walle:
Snälla, snälla, snälla, inte lägga ner! Då kommer jag ju aldrig att ha någon kontakt med dig igen! Här kommer i alla fall en jätte-cyber-kram!