söndag, oktober 07, 2007

Overshoot day....

....inföll igår, lördagen den 6:e oktober!

Det innebär att vi redan nu har konsumerat upp allt som vårt jordklot klarar av att producera på ett år, så resten av oktober, november och december lever vi över våra tillgångar...

Förra året inföll overshoot day den 9:e oktober, och i år alltså den 6:e, så vi gör slut på jordens resurser 3 dagar fortare i år än förra året!

När New Economics Foundation började räkna på overshoot day 1987 så inföll overshoot day den 19:e december, och sedan dess har det alltså bara gått utför.

Vi borde skämmas!

5 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

Snacka om ångestframkallande men samtidigt är det en välbehövlig väckarklocka för många av oss!


DMH/Samuel

Rexxie sa...

Visst är det en väckarklocka! Tyvärr tror jag inte att den ringer riktigt tillräckligt högt för dem som verkligen behöver vakna (USA och Kina)...

Tills dess får vi göra det som Annaa tipsade om förra året:
- Minska bilkörandet
- Minimera flygandet
- Välja miljömärkt
- Välja lokalproducerat
- Konsumera mindre

Anonym sa...

Själv lever jag över mina tillgångar två dagar efter lön varje månad. Men jag skäms inte för det, snarare får min lönesättande chef skämmas. Eller... du menade något anna? ;)

Rexxie sa...

Det är väl kanske tur att du lever över dina tillgångar så snabbt, då har du ju ingen möjlighet att bidra till ännu mer överkonsumtion...

:-)

Ponte sa...

Det dröker inte länge förrän dagen infaller redan i februari antar jag...