onsdag, oktober 24, 2007

SL-kampanjen...

....för att bevara äktenskapet är på tapeten, och jag tänker inte skriva något mer om det (än att jag håller med Jerry och Maleandro om att RFSL gått lite för långt när de i princip kräver censur om man inte håller med dem).

Såg däremot ett felaktigt använt citat på Bevara Äktenskapets hemsida, nämligen när deras generalsekreterare Stefan Gustavsson hävdar att Voltaire sagt "Jag kanske ogillar din åsikt, men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den".

Det är inte Voltaire som sagt det och det borde Stefan Gustavsson ha ta reda på innan han hänvisar till det.

Det var Evelyn Beatrice Hall som under pseudonymen S.G. Tallentyre skrev det i biografin The Friends of Voltaire som en sammanfattning av vad hon ansåg att Voltaire stod för (men han har alltså aldrig sagt eller skrivit det).

Fram med skämskudden, min käre Stefan Gustavsson!

3 kommentarer:

Anonym sa...

He, he, alltid kul att kunna slå någon som sticker ut på fingrarna. Däremot litar jag inte alls fullt och fast på att Stefan Gustavsson verkligen lever upp till just det mottot, vem som än sagt det.

Tyvärr har RFSL med fleras utspel nu gjort att debatten handlar mer om detta än om själva frågan. Fast där finns det kanske egentligen inte så mycket mer att säga, det visar väl de aktuella affischerna rätt tydligt.

Det Mörka Hotet sa...

Annaa M har en viktig poäng att RFSL har gjort sig själva en björntjänst när fokus nu riktats mot fel sak...typiskt!


DMH/Samuel

Rexxie sa...

Japp, jag har massor med "bögbloggar" som jag följer, och RFSL står nog tämligen ensamma på censur-sidan (som tur är).