måndag, oktober 15, 2007

Höger eller vänster?

Handlar inte om politik (där är jag lite obestämt höger-vänster beroende på vem som frågar vad), utan i det här fallet handlar det om jag använder mest av höger hjärnhalva eller inte.

Ni kan göra testet här, och det är jätteenkelt (för mig var det det i alla fall). Kolla på bilden och se åt vilket håll den snurrar. Snurrar den medsols använder ni mer av höger sida av hjärnan, och snurrar den motsols använder ni mer av vänster sida.

Vänster sida:
Logisk, detaljorienterad, faktaorienterad, matematik och teknik, praktisk, säkerhetsbenägen.

Höger sida:
Känslomässig, "big picture", filosofi, religion, fantasi, riskbenägen.

Jag blev jätteförvånad över att min hjärna är högerdominant! Har alltid trott att det är precis tvärtom!

Hittade testet hos Mats Strandberg.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Jaha, jag var högerhjärnad jag också.... :-)

Ponte sa...

hmmmm, när man sitter och tittar på den så byter den plötsligt och snurrar åt andra hållet, för att efter en stund byta igen, betyder det att man har något fel?

Rexxie sa...

Marie:
Bra, då är det inte bara jag som är högerhjärnad....

Ponte:
Tror att ordet vi letar efter är versatile, fast oftast används det väl för andra regioner än hjärnan :-)

Elisabet. sa...

Höger .. här.
Men det är ju omöjligt att den kan snurra åt nåt annat håll ..?
Eller ?

Elisabet. sa...

Jag igen.
Men går jag in från Mats Strandbergs sida, snurrar hon till vänster, haha.

Rexxie sa...

Darling E:
Det beror antagligen på att det är mer logiskt och intelligent att läsa via Mats Strandberg än via mig....

Jag lyckades faktiskt att få henne att snurra åt andra hållet (i ungefär två varv) genom att kolla på skärmen bredvid och bara se den i ögonvrån, men jag verkar inte kunna upprepa det igen...

:-)

Anonym sa...

Hela jag är höger, har alltid varit det. Med undantag för PTV. Och jag är versatile i din bemärkelse av ordet.

Rexxie sa...

Hahaha, jag är i så fall PTM och inte särskilt versatile :-)

Ponte sa...

I andra regioner som ex västsverige...

Rexxie sa...

Njae, snarare sydliga regioner...

Anonym sa...

Ja, för mig snurrar den åt båda hållen... en salig blandning så jag blir bara yr...

Rexxie sa...

Jaha, lite bi där också!

:-)

Anonym sa...

Kul test! Jag är definitiv högerstyrd, men det var ingen överraskning ändå. Logisk är väl det sista jag är. :)

Läser ofta din blogg men har nog inte kommenterat förut, så: hej!

Rexxie sa...

Ellis:
Du får så gärna läsa min blogg utan att kommentera (fast det är ju roligare med kommentarer :-)

Japp, jag är också helt högerstyrd, kan för mitt liv inte få bilden att snurra åt andra hållet!

Anonym sa...

Och nu såg jag att du bor ju inte så långt från mig! Jag trodde du bodde i Stockholm. :)

Rexxie sa...

Näe, tyvärr inte Stockholm för mig! Om du bor i Västmanland är det väl en bit i alla fall! Var någonstans bor du?

Anonym sa...

Jag bor i Västmanland men i Örero län. Rätt precis 9 mil norr om Örebro.

Anonym sa...

Äsch - Örebro län, förstås.

Rexxie sa...

Aha, då är det ju inte så långt bort!

Anonym sa...

Idioter.

Rexxie sa...

Käre anonyme kommenterare:

Vem avser du med din kommentar?