torsdag, oktober 04, 2007

Ragnarök, sårpuder och förhudsrens...

Var på Ragnarök igår med Operabögarna, så idag är jag lite trött (kom hem cirkus halv tre i morse, och kunde inte somna förrän framåt fyra-tiden).

Jag är för dåligt "pålyssnad" på Ragnarök för att egentligen kunna fälla några omdömen om den, så om ni vill ha mer initierade recensioner hänvisar jag med varm hand till Fredrik, ArmchairConductor och DN. Jag tycker dock att Fredrik är lite väl hård mot Pär Lindskog, så dålig var han inte (i alla fall inte i andra och tredje akten), och jag tycker att ArmchairConductorn är lite för negativ mot filmerna som scenografi (förutom den som inledde med nornorna, där har han helt rätt när han kallar det för pekoral).

Från min plats hade jag utsikt över slagverksdelen av orkestern, och jag måste konstatera att Operan måste ha snygghetskontroll när de anställer slagverkare till orkestern....

Nu till något helt annat!

Killen jag satt brevid på Operan luktade precis som det sårpuder vi hade hemma när jag var liten (Barnängens ??)! Vågade inte fråga vad det var, men det luktade faktiskt riktigt gott! Någon som har några förslag på vad det kan vara?

Nu till något tredje! När jag googlade på "sårpuder" kan jag konstatera att det enbart verkar användas veterinärt numera. I alla fall så såg jag ett ord som jag aldrig sett tidigare nämligen "förhudsrens". Blev lite nyfiken  eftersom jag inte riktigt vet vad som avsågs (det man rensat bort, ett litet mekaniskt instrument á la fästingborttagare, eller något annat?).

Det var inte så spännande; ett medel för att förhindra förhudskatarr på hundar, bör ingå i varje hundägares första-förbandslåda...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Förhudsrens? Jag trodde det var innehållsförteckningen på Arlas Flensost.

Anonym sa...

När jag var liten (född -56) hade vi ett sårpuder - tror att det hette "Seroform". Numera associerar jag ofta doften av Gurkmeja/Tumeric till detta...

Rexxie sa...

Hmmm, då måste jag lukta på lite gurkmeja för att se om det stämmer med mina doftminnen. Kommer inte ihåg vad sårpudret hette, men det var en blekgrön liten burk...