torsdag, september 27, 2007

Asplunds...

Utvecklingen i arkitekttävlingen om tillbyggnad av Asplunds bibliotek i Stockholm går framåt i och med att stage 2 är avklarat, och här är de 6 bidragen. Jag har valt att ta flygbilderna eftersom jag tycker att de ger en vettig och översiktlig bild av hur det kommer att se ut, och jag har klippt till bilderna så att de omfattar ungefär lika mycket av omgivningarna. Bidrag 2 har valt en vy från ett annat håll, men det får vi väl leva med

Så här ser det ut idag (för att ni skall ha något att jämföra med):

0_aerial_photo_stockholm_city_library

Bidrag 1: Blanket

1_Blanket2

Här har man rivit de tre annexen efter Odengatan och byggt ett oregelbundet, tämligen lågt hus i förlängningen av Observatoriekullen. Taket är utformat som ett trappstegsformat "torg" som man kan använda för diverse ändamål. På "torgbilden" ser huset mer dominant ut än på flygbilden.

Bidrag 2: Book Hill

2_book-hill-2

Här är bidraget där man valt att visa flygfotot från ett annat håll än resten av bilderna. Även här har annexen upp mot mot Diligentiahuset rivits och ersatts av ett lågt hus i förlängningen av Observatoriekullen. Hela huset har glasfasader, och taket är utformat som ett promenadstråk av ramper.

Bidrag 3: Cut

3_cut-2

Här har man grävt in nybyggnaden i Observatoriekullens ände mot annexen (som sparas), och nybyggnationen går även in under/mellan annexen. Entren till biblioteket är utformat som en "uthuggen tårtbit" ur delen i Observatoriekullen.

Bidrag 4: Delphinium

4_delphinium-2

I Delphinium har man rivit annexen och byggt ett smalt och högt hus längs Gyldengatan. Asplundshuset och nybyggnationen binds samman med ett lågt hus längs Odengatan som delvis ligger under markplan i Observatioriekullens ände.

Bidrag 5: Dikthörnan

5_dikthornan-2

Dikthörnan är delvis ingrävd i Observatoriekullen, och annexet närmast Asplundshuset har rivits och ersatts av en torgdel i putsad svart granit med fontäner (som markerar där annexet har stått).

Bidrag 6: Nosce te ipsum

6_nosce-te-ipsum-2

I Nosce te ipsum (latin för know thyself) har man byggt det fjärde annexet på Spelbomskans torg (dvs mellan Asplundshuset och de tidigare annexen), samt ett höghus i förlängningen av Observatoriekullen (upp mot Folksamhuset).

Vad skulle jag välja?

Det går att kolla på 3D-filmer av alla bidragen på Stockholms stads webplats, och när jag kollade där måste jag faktiskt erkänna att jag ändrade åsikter om en del av bidragen. Filmerna verkar bara funka med Internet Explorer, men det kan kanske bero på att min Firefox-installation är konstig...

Innan jag kollade på 3D-filmerna tyckte jag bäst om Dikthörnan, för att den öppnar upp Spelbomskans torg och gör Asplundshuset lite mer till en solitär, samt att den förstärker Observatoriekullens profil mot Odengatan, samt Book Hill, främst för att jag tror att den, med sina glasfasader, skulle ge ett varm och välkomnande intryck under de mörkare årstiderna; och på tredje plats hamnade Cut med sin intressanta ingång. Sämst tyckte jag om Delphinium; tyckte att det höga, smala huset mot Gyldengatan gav ett för dominant intryck.

Efter att ha tittat på 3D-filmerna måste jag ändra mig om Book Hill. De långa, sluttande ramperna som utgör taket är hemska, och glasfasaderna känns väldigt omoderna. Dessutom har jag en känsla av att det kommer att bli krångligt att få ett vettigt inomhusklimat (värme/kyla/belysning/skugga) med glasfasaderna. Delphinium åkte upp några platser, huset gav inte ett så dominant intryck som jag fått för mig, och funkar även som bakgrund för Asplundshuset sett från Sveavägen.

Just nu är det här min turordning:

1. Dikthörnan
2. Cut
3. Delphinium
4. Nosce te ipsum
6. Blanket och Book Hill (delad sjätteplats)

4 kommentarer:

MB sa...

hemsk som jag är så tycker jag nog allihopa var lika fula...

Rexxie sa...

Det är ju fördelen med Dikthörnan och Cut; båda är ingrävda i Observatoriekullen och syns tämligen lite...

Anonym sa...

Varför ska man riva dom tre annexen till biblioteket? Dom som vetter mot Odengatan - jag har aldrig hört någon klaga på dom! Dessutom är dom så nätta och passar så perfekt i sin miljö.

DÄREMOT:

Av alla förändringsplaner av Odenplan är det INGEN som föreslår en rivning av Odenplans läkarhus! Varför? Låt mig dra 4 korta argument för en rivning av monstret:

1. Det är FULT
2. Det är underdimensionerat (ironiskt nog) med tanke på att bygget tar upp ett helt kvarter MEN att det bara gäller byggnadens gatuplan - höj blicken! - så himla mycket yta som är outnyttjad!!! (Dessutom vad är grejen med en inskjuten fasad, dvs den delen som vetter mot Norrtullsgatan?)
3. Det skulle vara trevligt med ett hus som hade en extra ingång/utgång uppe på Observatoriekullen så att denna bortglömda park fick lite folkliv och fiket däruppe kunder.
4. Genom att inte gräva ner gallerian stannar konsumenterna ovan jord och småbutikerna i kvarteret skulle kunna fortsätta leva och bidraga till den gemytliga atmosfär som kännetecknar Odenplan. Låt staden LEVA!

Nu går jag vidare till nästa blogg och postar det här ; )

Rexxie sa...

Okej, jag vet inte ens vilket hus du menar (eftersom jag inte bor i Stockholm), men det stämmer säkert. Jag tycker att det är OK att riva hus som inte passar in när man skall göra en större förändring, och det gäller både annexen och läkarhuset.