tisdag, augusti 07, 2007

Chic lit och matporr...

Jag har tillbringat dagen med att läsa Mats Strandbergs Bekantas bekanta, som var riktigt bra; bättre än Jaktsäsong (tycker åtminstone jag). Det är väl tveksamt om Horace & Co kommer rusande med Nobelpriset, men vill man ha en stunds välskriven och underhållande återblick till 90-talet så är det boken man skall läsa.

Just nu är det matporr på TV, nämligen Nigella Lawson. Älskar att titta på när Nigella lagar mat, det ser så njutningsfullt ut, och det är nästan så att hon skulle kunna få mig att göra något mer avancerat än att koka makaroner och splatta på ketchup (jaja, jag kan koka ägg också, och köra havregrynsgröt i mikron)...

Lustigt nog så älskar jag att läsa kokböcker också. Bäst är Julia Child's Mastering the art of French Cooking där man får reda på allt om hur man binder ihop en anka innan man steker den och andra matnyttiga recept. Jag har den på svenska, men hittar ingen bra länk.

En kokbok som jag skulle vilja ha är Alice B Toklas Cookbook. Helst på svenska trots att den svenska översättningen inte innehåller hennes berömda recept på brownies, som skall innehålla frukt, nötter, kryddor och torkad cannabis; vet inte riktigt om förlaget inte tyckte att det var riktigt politiskt korrekt att ta med receptet... Rekommenderas även om man inte är intresserad av recepten; man får små berättelser om utflykter med Hemingway, supéer med Picasso och annat intressant.

Om vi nu är inne på bokönskningar så skulle jag även vilja ha The Autobiography of Alice B Toklas, som trots namnet egentligen är Getrude Steins egna memoarer, men som hon valt att skriva med Alice som första person. För er som inte vet vilka Gertrude & Alice var så var Gertrude författare och konstkännare som levde i Paris i början på 1900-talet, och Alice var hennes livskamrat under 40 år.

Skall vi fortsätta på bokspåret? Gertrude och Alice levde ihop under 40 år i Paris, och under tiden samlade Gertrude ihop en jättelik konstsamling med bland annat målningar av Picasso, Braque, Matisse och Juan Gris. Efter att Gertrude dött kom hennes släktingar och snodde mer eller mindre åt sig hela samlingen och lämnade Alice mer eller mindre utblottad. För att undvika sånt kan man ju läsa Ingeborg Svenssons bok Liket i garderoben som handlar om homosexuella mäns begravningar (hur det hänger ihop med Gertrude och Alice vet jag inte riktigt, men det var egentligen inte Liket i garderoben jag tänkte på, utan en annan som jag hittade i Boktältet på Pride, men som jag inte hittar nu).

Edit lite senare: Nu är Alice B Toklas kokbok och Alice B Toklas självbiografi beställda, den ena från Antikvariat Bokslussen och den andra från Antikvariat Nordbok. För övrigt kanske det var Liket i garderoben som jag kollade på i Boktältet. Jag hade dock för mig att boken jag kollade på handlade mer om släktingar/partners och vem som bestämmer vad som skall hända när någon dör osv, men det kan vara jag som är förvirrad...

1 kommentarer:

Herr Planström sa...

Jag älskar Nigella, hon är så ohämmat matsexuell.