fredag, augusti 10, 2007

Bergmaniana....

Har kollat igenom vad jag har respektive vad jag saknar av Ingmar Bergman, och det finns en del luckor här och där....

Här är vad jag har:
Saraband, Larmar och gör sig till, Fanny och Alexander, Karins ansikte, Aus dem Leben der Marionetten, Ansikte mot ansikte, Trollflöjten, Scener ur ett äktenskap, Viskningar och rop, Beröringen, En passion, Riten, Skammen, Persona, Nattvardsgästerna, Jungfrukällan, Ansiktet, Nära livet, Smultronstället, Det sjunde inseglet, Sommarnattens leende, Kvinnodröm, En lektion i kärlek, Gycklarnas afton, Sommaren med Monika, Sommarlek, Till glädje, Hamnstad, Skepp till India land, Kris, Hets

Här är vad jag saknar:
Bildmakarna, Sista skriket, Backanterna, Markisinnan de Sade, Två saliga, De, Efter repetitionen, Hustruskolan, Höstsonaten, The Serpent's Egg, Misantropen, Vargtimmen, Stimulantia, Don Juan, För att inte tala om alla dessa kvinnor, Tystnaden, Ett drömspel, Såsom i en spegel, Djävulens öga, Oväder, Rabies, Venetianskan, Herr Sleeman kommer, Kvinnors väntan, Sånt händer inte här, Törst, Fängelse, Musik i mörker, Det regnar på vår kärlek

En del av det som saknas är ju sånt som Bergman gjort för TV och som antagligen är svårt att få tag på (t.ex Don Juan), men jag skulle i alla fall vilja ha Höstsonaten och Såsom i en spegel.

Det är lite lustigt att jag har såpass mycket Bergman med tanke på att jag nästan aldrig har orkat se en hel Bergmanfilm från början till slut; Fanny och Alexander är ju undantaget förstås.

Är det inte lite lustigt för den delen att Fanny & Alexander inte finns på en "riktig" svensk utgåva? De som finns är båda två den korta 3-timmarsversionen* och av någon anledning så har SF valt att strunta i oss med hörselskador så de har ingen valbar svensk text. Utomlands finns däremot Criterion Collection-boxen av Fanny & Alexander. Där får man inte bara antingen korta eller långa versionerna utan båda två, en making-of-film, ett långt samtal mellan Bergman och Nils-Petter och lite annat smått och gott. Naturligtvis borde det ha varit SF som gjort den, men av någon anledning har de valt att inte göra det...

* Ja, jag vet att det antagligen beror på något sunkigt avtal att den långa versionen bara får visas på TV i Sverige, men dåligt är det i alla fall!

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Va?
Är du hörselskadad?

Rexxie sa...

Japp, här sipprar det ut lite information om mig pö om pö...

Har väl egentligen inga större problem med det, men jag har svårt att höra om det är mycket bakgrundsljud (typ pubbar, lunchrestauranger osv) eller i Bergmanfilmer där mycket av dialogen viskas fram :-)

Elisabet. sa...

Jaha ja .. ja, men så är det för mig med .. jag kan omöjligen höra vad som sägs om det spelas högljudd musik på en krog.

Herr Planström sa...

Generellt är nog faktiskt de utländska boxarna över Bergmans filmer mkt bättre och vidare än de svenska.