söndag, november 12, 2006

Trollflöjten

Var på Trollflöjten igår, och den var precis så bra som jag hade räknat med (även om jag egentligen inte är särskilt förtjust i operor med långa talpartier i).

Tänker inte räkna upp alla sånginsatser och recensera dem eftersom jag inte är tillräckligt bra för att bedömma det, men här kommer några av undantagen (och eftersom man kan räkna med att alla sjunger bra så får ni bara reda på det som var mindre bra).

Carl Unander-Scharin sjöng riktigt bra, men jag tyckte att det (rent styrkemässigt) var lite svagt här och där; det var en del tillfällen där orkestern (och Miah Persson som Tamina) överröstade honom.

Marianne Hellgren Staykov, som spelade nattens drottning tycker jag hade en obehaglig wailande högsta-ton; åtminstone för mig som amatör lät det närmast som om hon inte riktigt klarar av att hålla den högsta tonen i någon längre period utan därför måste börja på tonen nedanför, dra upp till högsta, och så tappar hon den precis när hon kommit upp.

En guldstjärna till Niklas Björling Rygert som spelade Monostatos precis så lismande och undfallande som det skall vara.

En guldstjärna får också de tre gossarna, trots att det var .... ähum .... mer än lovligt falskt här och där i de högsta partierna. Det kan å andra sidan inte vara särskilt enkelt att vara goss-sopran och försöka höras över orkestern; därav guldstjärnan.

0 kommentarer: