lördag, november 25, 2006

Kamera ?

Tänker köpa en kamera, men vet inte vad jag skall ha för något!

Är det viktigt med många megapixlar? Kommer jag att märka någon skillnad på t.ex en 10 mpixlar eller en med "bara" 5 mpixlar?

Hur många ASA måste den klara av? Räckert det med ASA1000, eller måste man gå högre?

Behöver egentligen inte något speciellt, tänker inte bli fotoproffs men det skulle vara kul att kunna fota något utan att behöva ha super-duper-belysning. Tycker egentligen att kameran i mobilen (en SE w800i) räcker rent funktions- och bildstorleksmässigt, men med den måste man i princip stå i strålande solsken för att bilderna inte skall bli gryniga och färgmässigt fel...

Funderade på en Samsung S1000, men när jag kom till affären tyckte jag att den är lite för stor och klumpig så det blev ingen sån...

Just nu känns det som om det var ett dumt beslut att inte köpa den, det kanske är en fördel om den inte är så jätteliten med tanke på mina stora händer, fast å andra sidan vill jag att den skall gå ner i en kostymficka utan att man ser ut som om man kommer från ryska maffian och har hela vapenarsenalen innanför rocken...

Kom med råd!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Antalet Mpix du "behöver" beror ju på användandet
Ju fler Mpix detso större bilder och således tar dom större plats på minneskortet
Det räcker tex med 3 Mpix för utskrift i 10x15 format

I min 5 Mpix kamera som jag primärt använder för sk festbilder har jag dragit ner på upplösningen eftersom det inte finns någon mening med att använda full

Dom andra kamerorna som jag använder för annan sort fotografi kör jag full upplösning för att kunna behandla och beskära bilderna i efterhand

När det gäller Mpix är inte allt mer bättre

Anonym sa...

Oh, glömde....

Be att få se provbilder tagna med en aktuella kameran utskrivna innan du bestämmer dig

Anonym sa...

Pixlar är bra.. ju högre ju bättre...

Herr Planström sa...

om du har råd så ska du köpa en Canon EOS 400d, med 10.1 megapixel, då kan du göra förstoringar av fotona, och den är skön och bra, men det är en systemkamera, så om du vill ha en liten pocket-kamera vet jag inte vad som är bäst

Elisabet. sa...

Tänk på att en stor bildskärm där bak på kameran är suveränt bra!

Min saknar "kameraöga", att titta i när solen bländar, - det saknar jag -.

Jag har en Pentax Optio A10, men trivdes bättre med den förra, A50, tror jag den hette.

Här finns så många för mig helt onödiga funktioner.

PGW sa...

Om du letar en mindre kamera som ryms i fickan och inte är hutlöst dyr så är Ixus-serien rätt trevlig.

Anonym sa...

Canon i alla dess varianter är nog att rekommendera. Min är en gammal Canon Powershot A75 med 3 megapixlar. Jag har inget behov av att göra förstorningar så den är perfekt. Bilderna blir dessutom bra. Alla bilder här:
http://tilia-cordata.blogspot.com/
är tagna med del lilla kameran. Alla bilder kommer inte helt till sin rätt på den där sidan eftersom jag har förminskat dem ytterligare för att de inte ska ta för stor plats på sidan. Annars är de helt okej tycker jag.

Lycka till!

Anonym sa...

En jättebra guide där du enkelt ser vilka kameror som passar dig bäst finns på Scandinavian Photo:
http://www.scandinavianphoto.se/landskap/digitalkamera.aspx.

Anonym sa...

Håller med föregående talare, Canon EOS 400 är sååå bra. Sjunkigt en hel del i pris senaste tiden också, om än lite saftigt för hobbybruk