söndag, april 30, 2006

Matlagningsmysterier....

Rexxie har lagat mat idag (plats för applåder eftersom det bara händer ungefär en gång i månaden).

En sak gjorde mig lite fundersam... På rispaketet står det att jag skall koka 3 dl ris i 6 dl vatten (och det är ungefär vad jag alltid har gjort). Det som är lite mysko är att på danska och norska så står det att man skall koka 3 dl ris i 4,5 dl vatten?!

Varför då? Föredrar danskar/norrmänn lite "knaprigare" ris, har de annat vatten eller vad är det frågan om?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Äh, norrmän och danskar äter väl inte ris? Min saligen framlidna danska svärmor skulle aldrig serverat en så underlig maträtt, och hon visste precis hur allt skulle vara. Så skit samma med decilitrarna, dom serverar ändå äggröra till den inlagda sillen.
Och norrmännen????

Det Mörka Hotet sa...

Enkelt svar från en ytterst kunnig och "risig" kock:
-Norrmän dreglar betänkligt så därför måste man helt enkelt dra ner på vattenmängden.
-Danskar kör alltid i en massa öl/sprit i maten och därför skall recepten kompenseras i deras fall.

Nå't mer du vill veta?!

Herr Planström sa...

Va? Är riset inte klart när vattnet är borta, oavsett hur mycket vatten man häller i?
Jag måste lära mig laga mat.

Anonym sa...

Hahaha... gud vad skumt! Dubbelt så mycket vatten som ris har man ju alltid hört...

Anonym sa...

Det här var verkligen ett mysterium. Måste redas ut, mejla företaget och fråga så vi får veta hur det ligger till!

Elisabet. sa...

Själv gör jag som brödrafolken; så stod det på paketen förr i världen.

Anonym sa...

Hey what a great site keep up the work its excellent.
»