lördag, april 29, 2006

Skugge och betalbloggen

Linda Skugge har startat en betalblogg, vilket har upprört en hel del, exempelvis heysailor, eller Tenniscrescendo. Skall jag vara ärlig så förstår jag inte riktigt varför!

Kjell Häglund har skrivit en artikel om att bloggare utklassar journalister, och det kan man väl i och för sig diskutera men det är inte det som är poängen här. Poängen är att vi (enligt en undersökning gjord av Carnegie) håller på och byter ut tidningarna mot nätet och däribland olika bloggar.

Jag kan se två problem med den utvecklingen.

Det första problemet är tid. Om jag exempelvis söker på foreign policy + blog i google får jag drygt 39 000 000 svar. Det ger mig två val. Antingen litar jag på att googles värderingssystem har valt rätt (och det är som bekant inte alldeles säkert eftersom negativa nyheter tenderar att bli högre värderade än positiva hos google), eller så sätter jag mig ner och börjar gå igenom alla svar.

För det andra får man ett utvärderingsproblem när man väl valt ut de bloggar/hemsidor som verkar vara vettiga. Vilka artiklar/bloggar har korrekt information, hur väl underbyggd är informationsinsamlingen och vem står bakom bloggen?

Den logiska utvecklingen blir att vi (dvs genomsnittliga läsare) går över från att betala för tidningen och börjar betala till olika former av bloggare som sammanställer det material vi vill läsa; oavsett om materialet är av informationskaraktär (nyheter) eller om det är av nöjeskaraktär (dit man väl antagligen får räkna Lindas blogg).

Lindas betalblogg blir då bara en förelöpare till vad som vad som kommer oavsett vad vi tycker om hennes inlägg och åsikter; i framtiden kan vi nog inte räkna med att allt är gratis på internet.

Om det sen är värt 69 kr att få se hennes mage och syrénbuske växa är en annan femma...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ännu inte upptäckt några bloggar som skulle kunna ersätta de nyheter jag får från diverse professionella sajter. Visste inte ens att det fanns rena nyhetsbloggar.

Men varför skulle jag betala för en subjektiv blogg när jag kan få all världens nyhetssajter gratis?

När bloggen övergår till att bli en nyhetssajt som man kan lita på levererar källgranskade nyheter 24 timmar om dygnet, gratis eller mot betalning, då är det väl inte en blogg längre?

Varför någon skulle vilja betala för att läsa Skugges blogg förstår jag inte. Det viktigaste med Skugge på bloggen har ju varit att många har kunnat känna sig jättebetydelsefulla genom att ha henne på sin länklista. Knappast någon länkar ju till henne för att man vill att fler ska läsa hennes blogg och krönikor. Har sett besvikna wannabes sucka över att de trodde att bloggen skulle innebära att de "skulle sitta och byta åsikter med Skugge och andra mediapersoner" och så sitter de där med tre besökare om dagen.

Anonym sa...

Very best site. Keep working. Will return in the near future.
»

Anonym sa...

Greets to the webmaster of this wonderful site! Keep up the good work. Thanks.
»