torsdag, april 27, 2006

HBT-litteratur

Herr Planström frågade i en kommentar om jag hade mycket skönlitterär HBT-litteratur, och nu har jag inventerat och det är ingen uppmuntrande läsning. Det här är det enda jag har:

Från vit värld - Anders Johan Lahti
Ringen i New York - Ola Klingberg
Sex på liv och död - Oscar Moore
En förtjusande ung man - Claes Bäckström
No tears for queers - Johan Hilton

Det var väl... ungefär allt!

Utöver det har jag gett min syrra en bok för ungefär 25-30 år sedan som jag läste precis efter att hon fått den; en tvättäkta pigroman, 1800-talsmiljö som utspelar sig i gruvdistrikten i Cornwall.

Döm om min förvåning när godsägarsonen kärade ner sig i en av gruvarbetarna och åker till den stora syndiga staden och har sex på en bar... Naturligtvis så dör dom båda två i slutet; allt annat hade varit förvånade! Jag är inte helt övertygad om att min syrra tyckte om den, men jag brukar läsa den när jag är på besök :-)

Förslag på mer inköp emottages tacksamt (speciellt om ingen dör på slutet)!

Tillägg 20060429: Jag kom just på att jag har Bananflugornas herre av Fredrik Eklund också. Man kan ju alltid undra varför den helt och hållet fallit ur minnet :-)

12 kommentarer:

aequinoxia sa...

Tips på HBT-litteratur? (För övrigt har jag hört 'hobbit' innan, men inte 'holebit'...) Spelar det någon roll vilken av bokstäverna boken är inriktad på? Eller om målgruppen främst är flickor eller pojkar?

Det är svårt att veta vad som ska kategoriseras som HBT-litteratur. Måste centralintrigen röra hbt? Räcker det att en bikaraktär är homo? Räcker det att författaren är hbt?

Jonas Gardell
Jeanette Winterson
Sarah Waters
Anne Holt
Mian Lodalen
Rita Mae Brown
Inger Edelfeldt: Duktig pojke (samt mycket annat)
Fanny Flagg: Stekta gröna tomater
Calle Norlén: Bög - så funkar det (iofs inte skönlitterär, men väldigt läsvärd)

Just off the top of my head. Jag återkommer! :-)

Rexxie sa...

Nu skäms jag: jag har naturligtvis lite Jonas Gardell-böcker, men av någon anledning så har jag inte riktigt räknat in dem bland HBT-litteraturen. Förlåt Jonas!

Stekta gröna tomater har jag aldrig uppfattat som HBT-litteratur; jag är tydligen för oskuldsfull för det :-)Jag har i och för sig bara sett filmen, det kan hända att HBT-delen är tydligare i boken.

Anonym sa...

I ett svagt ögonblick(?) tidigare i bloggen utlovade du ev en minirecension av Ringen i New York.

Jag är himla nyfiken på vad du tyckte om den. När jag läste den lämnade den mig med en känsla som jag gillade, men som jag inte riktigt kan beskriv eller finna ord för.

Tänkte du kunde göra jobbet åt mig... ;-)

Rexxie sa...

Hmmm.... Vet i så fall inte om jag är rätt person att recensera den åt dig, för jag tyckte att den var ganska pretentiös och tråkig :-)

Skall försöka hinna läsa om den; en det böcker + jag funkar bättre vid en omläsning, antagligen för att jag läser ganska fort och slarvigt och då missar man en del detaljer. Kan exempelvis erkänna att jag hade svårt genom hela boken att hålla reda på vem som var Raymond och vem som var James....

Unknown sa...

Alltså, jag tycker Ola K verkligen har en bra tanke med boken, en bra idé om att Ringencykeln får utgöra ett parallelt tema och illustrera det som händer Raymond/James, och honom själv. Det är ju verkligen inget mästerverk, men jag är ändå småförtjsut i den, precis som Jonaz beskriver det. "Onans bok" är dock betydligt bättre.

Bästa bögromanerna (för hbt kan man nog inte kalla dem) tyccker jag annars är Alan Hollinghursts. Framför allt "The Swimming-Pool Library". MYCKET läsvärd.

Någon som känner till och vill yttra sig om viktorianska homoporrboken "Teleny"?

Det Mörka Hotet sa...

...det är väl bara att gå direkt till skamvrån?!

Totalt blåst som bara jag kan vara! så satt jag och funderade på vad det där HBT-litteratur var för nå't...måhända något bokförlag, böcker som gavs ut för människor med läs- och skrivsvårigheter (men det stämde ju inte med den välskrivna bloggen!) eller något nytt engelskt modeord som inte översatts till svenska än?

Vad göra?! Jag googlade givetvis och fick så själva förklaringen...snacka om att komma ner på jorden i 350 knyck: SÅ fördomsfri var jag att HBT-förkortningen var okänd för mig...

Samuel

Anonym sa...

Nya vägar : San Francisco-liv av
Maupin, Armistead

Kan rekommendera hela San Fransisco-sviten f.ö

Rexxie sa...

Samuel: Du är ursäktad! Hur går det med buss-dejtandet för den delen?

Candide: Rackarns, har en hel hög med Maupin-böcker som jag inte har läst än :-)

Anonym sa...

Sarha Waters - tipping the velvet och de andra. Ganska roliga flatböcker.

Maupin - hmm det första är väl ok. Men varför känns det som att det mesta jag läst i homolitt känns som undermålig kvalitet? Ok, jag har kanske bara läst fel böcker.

Kolla in Invisble Monster av Chuck Palahniuk.

Anonym sa...

Greets to the webmaster of this wonderful site! Keep up the good work. Thanks.
»

Anonym sa...

Interesting site. Useful information. Bookmarked.
»

Anonym sa...

Your site is on top of my favourites - Great work I like it.
»