tisdag, april 18, 2006

Fasaden framför allt!

Elisabet frågade i en kommentar längre ner om mina föräldrar vet att jag är b...gay (varken jag eller Elisabet gillar b-ordet, så jag kör med gay i stället (eller så kanske jag skall börja köra med holebit i stället som är ett uttryck som herr Planström introducerade; hade aldrig hört det förut)), och svaret är nej.

Det spelar inte så stor roll heller, för om jag berättar det så kommer det att nämnas just den enda gången, och sedan kommer det att bli något slags "official secret", dvs något som alla vet om, men som man absolut inte pratar om.

Min familj är nämligen bra på att inte prata om saker som inte upprätthåller den rätta fasaden. Sex, otrohet, oäkta barn och andra liknande saker diskuteras inte...

Vi tar ett exempel (något långt, men ändå).

Min farmor var en relativt välbärgad bonddotter som mötte en relativt fattig snickare i ett litet samhälle med cirka 2000 invånare. Lite senare föddes min pappa (utanför äktenskapet). Min farfar skaffade sedan en fru, med vilken han fick fyra döttrar.

Det gick inte riktigt för sig i det lilla samhället, så man bestämde sig helt enkelt för att förtiga pappas fyra halvsystrar för honom och vice versa, och man lyckades så bra att han inte fick reda på det förrän när han var i 65-årsåldern; och enda anledningen att han fick reda på det var pga att en av systrarna fått cancer och ville träffa honom.

Jag trodde ända tills 30-årsåldern ungefär att farfar dog ung, och halvsystrarna fick jag inte reda på förrän jag var 40...

Det som egentligen är värst i hela historien är att min mamma har vetat om de fyra halvsystrarna i 45 års tid, och inte talat om det för pappa, bara för att mormor och hon kommit överens om att det ”inte var hennes sak” att tala om det.

Det beskriver ungefär hur nyheten om jag är gay eller inte skulle behandlas...

11 kommentarer:

Elisabet. sa...

Oj. Intressant.
Jag undrar hur mycket som göms och stuvas undan i alla familjer?
Min f.d. arbetskamrat tog för några år sedan och letade upp sina biologiska föräldrar; ja, mamman fann hon .., i England, av alla ställen.
Hur spännande som helst var det.

Elisabet. sa...

Apropå ingenting: har du några syskon? Jo, det har du säkert.
Du är nog lillebror, tror jag.

Rexxie sa...

Japp, jag är lillebror!

Bara för dig (nåja, för Maleandro också) har jag lagt ut en gammal bild på mig när jag var runt två år :-)

Jag kommer dock att radera den om två dagar....

Rexxie sa...

PS: Den ligger lite längre ner så du får scrolla lite.

Elisabet. sa...

Tänk, att jag förstod att du var lillebror ...-)
hälsar hon som är lillasyster.

Elisabet. sa...

Nu har jag sett den.
Så söt du var.

Rexxie sa...

Mina föräldrar är från Hälsingland, så jag skulle tro att det är en dräkt från deras hemtrakter. Det brukar dock vara lite mer rött (t.ex i västen) i Hälsinglandsdräkterna, så det är nog en "man-tar-vad-man-har"-dräkt....

... sa...

Trist det där med folk som tror att saker försvinner för att man tiger om dem. Det är lite strutsigt...och som bekant har ju inte strutsar ngn stor hjärna... :-)
Lev väl!

Herr Planström sa...

Holebit är något finare än hbt som man ju inte orkar säga. På det personliga planet har jag dumpat den sexuella biten, eftersom jag är en emotionell människa, jag säger "jag är polyamorös", fast det exkluderar ju parsamheten å andra sidan..

Anonym sa...

I really enjoyed looking at your site, I found it very helpful indeed, keep up the good work.
»

Anonym sa...

Nice colors. Keep up the good work. thnx!
»