lördag, juli 21, 2007

The magic art of bok-fläkning...

Jag insåg ganska raskt att antagligen ingen förstod vad jag menade med att fläka en bok i förra inlägget, så här får ni en liten bildinstruktion som skickades med Nordisk Familjebok i utgåvan från 1953 om hur det går till:



Ni vet väl för den delen att ni skall förvara nya böcker mellan gamla för att fukten skall dras ut ur den nya boken så att den inte slår sig?!



Det senare är jag lite tveksam till om det gäller i så hög grad längre; tror att man använder andra limsorter idag än vad man gjorde förut. Däremot rekommenderar jag "fläkningen" (speciellt för pocket), det spar på bokryggen och gör boken lättbläddrad!

1 kommentarer:

Anonym sa...

jag förstod vad du menade men har inte heller ngt namn på det..mkt bra att pyssla om sina nya böcker med denna lilla ritual..