fredag, juli 27, 2007

Karlstadsfredag!

Var till Karlstad idag och hälsade på Dominanta Damen; en exkollega som numera jobbar som projektledare på en webbyrå, och jag tvivlar inte alls på att hon har järnkoll på alla; det är ju inte för inte som hon kallas Dominanta damen (nåja, egentligen är hon inte dominant, bara bestämd och vet vad hon vill :-) Trevligt var det i alla fall att träffa henne igen!

Efter lunchen med DD så gick jag in på Myrorna, and guess what: jag hittade lite böcker som jag ville ha (och i och med att steget från vill ha till har är tämligen kort så ligger de numera här hemma)!

Först ut var Erskine's Box. Hur kan man motstå en bok med den här beskrivningen på baksidan: What made Erskine so twitchy about sex, and why does so many people from his past appear to be dead?

Bok nummer två är Sighsten Herrgårds biografi. Kan väl vara roligt att läsa om honom; vet egentligen ingenting om honom förutom att han (väl) var först ut med att berätta att han hade aids.

Bok nummer tre handlar om artificiell intelligens. Även om den inte är helt dagsfärsk ger den väl åtminstone en inblick i vad det handlar om...

Sist, och antagligen roligast är en minnesskrift över Antti Ahlström, skriven 1904 på beställning av hans änka. Bara företalet till boken anger allt om ungefär hur resten av boken kommer att bli: Då Ni, ärade Fru, uppdrog åt mig att skildra Er avlidne mans livsgärning, tilltalades jag genast av detta förslag. Då jag erfor att Eder avsikt var att för barn och efterkommande bevara minnet av fadern och stamfadern till föredömme och maning i utövandet av de dygder, som Ni och hans vänner hos honom skattat högt, så började också mitt hjärta klappa varmt för denne man ..... Hur litet jag än hade mig bekant som avlidne kommerserådet Ahlström visste jag dock, lika väl som varje annan finne, att han utövat en storartad välgörenhet och uppoffrat mycket för allmännyttiga och fosterländska ändamål...

Har för övrigt köpt takfärg till sovrummet. Det blir en lindblomsaktig grön färg. Om ni är riktigt intresserade så heter den S2020 G30Y och är ni riktigt intresserade kan ni surfa in här och fylla i koden...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vem är den dominanta damen ? Bara lite nyfiken såvida hon inte är mer än10 år gammal kollega till dig...för isåfall är sannolikheten stor att jag inte vet vem det är !!

BTW Letade efter din mailadress och hittade dig här !!

Helvete...börja skriv böcker...det är jävligt kul att läsa din blogg !!

//Lelle

Rexxie sa...

Jösses, vad folk googlar på min mailadress! Du är exkollega nr nummer 2 den här veckan som hittat mig via den.... (och det var inte DD som hittade mig tidigare i veckan, det var en som flyttade till Göteborg).

Hur skall jag beskriva vem DD är? Webbgruppen, lång, smal...

Skicka ett mail vet jag (eller adda mig på MSN)

Anonym sa...

rexxie du blir en fantastisk samordnare av kontakter :) Snart kan vi ha någon form av revival...

medans du är ute på skoj sitter en annan med ryggskott och sliter :/

Hoppas din vecka blir kanonbra!

lång, smal med begynnande bilring är numera en bättre beskrivning ...arghhh.. ;)