torsdag, juli 12, 2007

Kastrat...

Tröttnade på att läsa Linux och tittade på en dokumentär från BBC som handlade om kastrater och hur de egentligen lät. Med var en superbra manlig sopran som heter Michael Maniaci, och jag kan naturligtvis inte underhålla er från ett litet klipp med honom. Med i BBC-filmen var Mozarts Exultate Jubilate, men hittar tyvärr inte den på youtube så ni får hålla tillgodo med det här (som jag tror är något av Händel*)



Här kommer hålltiderna för klippet:
00:00-00:39 hyfsad sopran
00:40-01:03 HEMSK contourtenor
01:04-01:18 goss-sopran, inte någon av de bättre
01:19-02:01 Michal Maniaci, underbar!

Tyvärr verkar det inte finnas några inspelningar med honom; i alla fall så hittar inte jag några! Någon som hittar någon inspelning?

* eller så är det Mozart och då får jag skämmas och dra något gammalt över mig...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tänkte så klart genast på Michael Mancini från Melrose Place...

Magnus sa...

Kim:det var den bästa kommentaren någonsin..

rexxie: jag tycker att det är lite läskigt att han kan klämma ur sig sådana toner.

Antar att du har sett Farinelli?

Rexxie sa...

Näpp, jag har den nedladdad någonstans men har inte tittat än. Farinelli är ju lite fusk, därför att där har man klippt ihop en contourtenor (för de lägre registren) med en sopran (för de högsta delarna)...

Anonym sa...

sitter på jobbet och lyssnar på ngn annan jag tycker är rätt amazing

http://www.youtube.com/watch?v=yVwKexzaPhQ&NR=1

paul potts- inte illa alls tycker jag :)

Rexxie sa...

Dominant dam??? Är det den dominanta damen jag tror att det är?

I vilket fall som helst så är du välkommen :-)

PS: ...och är du den dominanta damen som jag känner så får du gärna bjuda mig på lunch i Karlstad någon dag...

Anonym sa...

det är den damen och du är hemskt välkommen till karlstad ;)

Anonym sa...

Dvd finns nu, Meyerbeer Il Crociato in Egitto !
Han sjunger Armando d´Orville.

Rexxie sa...

Spännande! Den skall jag omgående skriva upp på min önskelista!

(och välkommen för den delen, tror inte att jag har sett till dig tidigare!)