lördag, juni 09, 2007

Tidningsuppdatering...

....håller jag på med (som Yoda skulle ha sagt i sin bakvända meningsuppbyggnad). Har massvis med tidningar som jag inte har hunnit med, och nu har jag läst nummer 14 av Tidningen Kulturen och där hittade jag en alldeles lysande beskrivning* av Göran Greider som jag (helt utan tillstånd) inte tänker undanhålla er, så här kommer lite väl valda citat ur debattartikeln (och som vanligt så markerar ... stycken som är bortklippta):

Göran Greider är själva prototypen för den nya offentlighetspersonen i svenskt kulturliv. Han finns överallt. Samtidigt! .... Hans retorik är tom. Hans kritik utan udd. Hans ord saknar sälta. Det riktigt viktiga i Göran Greiders värld är inte vad han säger eller vad han tycker. Det enda som verkligen betyder något, det helt avgörande och åtråvärda, är att han får tycka i spalterna, att han får prata i tevesofforna och radiokanalerna. ... Först då vet Göran Greider att han finns.

Göran Greider är lite grann som en kolesterolstinn humla som surrar hit och dit, in i väggar, dunkande mot fönsterrutan. Det surrar och bultar. Mycket väsen för ingenting.

Det är Crister Enander som skrivit ovanstående och han verkar inte vara särskilt förtjust i Göran Greider, för tidigare** har han liknat Göran vid ett självutnämnt vänstersamvete, som sur som en surströmming surrar fram som en kolesterolstinn humla i alla sammanhang där en tevekamera är påslagen, så Crister håller fast vid humleliknelsen.

Roligt är det i alla fall***, och jag kan rekommendera att ni tar en liten prenumeration på Kulturen, och är det så att ni är tveksamma så kan ni prova ett gratisexemplar...

* skrivet 2007-05-29
** skrivet 2006-09-30
*** eller så är det jag som har tråkig humor :-)

1 kommentarer:

Anonym sa...

HAHAHA!