onsdag, juni 20, 2007

Datorer....

Nu har både Jerry och Darling E frågat om varför jag har så många datorer, och svaret är samma som på den gamla frågan

Why does dogs lick their balls?

Because they can!

Skämt åsido så är det helt enkelt en fråga om diskutrymme, ålder och funktion....

Det börjar alltid med att jag skaffar en ny dator för att den gamla blivit föråldrad. Då kommer problemet med att (1) flytta alla program och (2) att flytta alla filer från den gamla datorn till den nya. Det brukar aldrig bli riktigt färdigt, och då har jag helt plötsligt två datorer.

Till den nyare datorn har jag dubbla skärmar vilket är alldeles underbart när man t.ex programmerar, för då kan man ha själva programmeringsplattformen på ena skärmen, och t.ex referenslitteratur på andra utan att behöva växla fram och tillbaka. För att slippa ha flera tangentbord så kör jag Synergy som är e klient-server-programvara som gör att jag kan använda samma tgb/mus på alla datorerna, man flyttar helt enkelt musen till skärmkanten och då glider den över till nästa skärm.

Utöver de två datorerna har jag en bärbar att ha i soffan att sitta och surfa på, och så har jag en HTPC (home theater PC för er som inte kan alla förkortningar) i vardagsrummet som jag kör TV-kort i.

Dessutom har jag en nedmonterad gammal dator som jag inte har något chassi till som jag funderar på att knåpa ihop igen (men då blir jag av med ena skärmen till den nya datorn, och det vet jag inte riktigt om jag vill...).

Sade jag för den delen att jag inte bara är bög, utan pryl-bög?

Det förklarar varför jag har 3 stereoanläggningar med totalt 12 högtalare, 3 datorer, 1 bärbar, 3 digitala dator/tv-kort, dia-bildsscanner, 2 digitalkameror, 1 iPod, 1 annan mp3-spelare och så vidare inklämt på mina 60 kvadratmeter...

10 kommentarer:

Saga sa...

Eh... WOW!

Rexxie sa...

Jag tror egentligen inte att WOW är rätt beskrivning, utan snarare Suck. Så känns det i alla fall...

Ponte sa...

Låter komplicerat, kan du inte koppla samman allt (inkl micron) till ett lovely nätverk?

Rexxie sa...

Lugn, kära Ponte, bara lugn!

I och med att resten av mitt liv verkar förbli ohånglat så kommer jag att bli mer och mer frustrerad och bitter, och därmed kommer jag att lägga ner ännu mer tid på att lyxkonsumera pryttlar....

Jerry sa...

Tala om elektronisk kraftfält i den Rexxianska herrgården. Ja, vad symboliserar alla dessa prylar? Men det får vi ta sedan... (;-)

Rexxie sa...

Japp, det går åt några kilowatt...

Elisabet. sa...

Och jag som knappt kan få igång dvd:n.
Det är ju det jag säger .., vi skulle passa perfekt ihop!

Kim da Costa sa...

Å! Jag skulle trivas i ditt hem.

PGW sa...

Man kan aldrig få för många datorer :-)

Rexxie sa...

E:
Japp, jag får flytta ner så får vi ragga karlar ihop...

Kim:
Det är bara att flytta hit! Hångel ingår i hyran...

PGW:
Näpp, en till går alltid att klämma in!