tisdag, juni 12, 2007

Linneskåpet...

E-darlingen undrade hur jag hade det med broderade örngott, så här kommer en liten exposé över det Rexxianska linneskåpet. Frågan är bara hur jag skall dela in bilderna? Per person i släkten? Användningstyp? Tror att släktordning blir bäst....

Farmors mor Märta:



Farmor Elin:



Farmors bror Per:


Farmors syster Ruth:


Pappa Bengt:


Mamma Åsa:


Någon okänd släkting med initialerna BP:


Saknas på farmors sida gör systrarna Bricken och Julia, men de hade egna barn så deras linne har ärvts åt det hållet.

9 kommentarer:

Elisabet. sa...

Allt märkt E.N. tycker jag att du ska testamentera till någon i din bekantskapskrets med just dessa initialer.

Näää.
Inga namn.

Näminsann.

qi sa...

Så vackert, och så många timmar av kvinnoskapande... Jag blir ganska rörd när jag ser sånt här, sånt som vi idag anser oss inte ha tid med att skapa.

Ta väl vara på dina klenoder... (jag menar de broderade..)

Hälsnignar qi

Anonym sa...

Underbart vackert!

Jag har sparat mycket från min mormor, det är så mycket minnen och historia bakom det.
Och de doftar mormor, trygghet, minnen...

Rexxie sa...

Darling E:
Visst, jag lovar att jag skall tänka på någon med E.N i mitt testamente :-)

Qi:
Självklart är det rörande! Framförallt hade man en annan mentalitet till linne, möbler osv i äldre generationer. Kan tänka mig hur många timmar det tog för mamma att sitta och handbrodera alla handdukar osv, men så håller det också. Tyvärr så börjar ju kunskapen om hur man t.ex tvättar linne avta, och vi har ju inte riktigt utrustning för det heller...

Ellis:
Spara så länge du kan! Tänk på att linne (om du har linne) egentligen inte skall tvättas i maskin så håller det längre. Jag kan välja temperatur och tvättprogram lite hur som helst på min maskin, så jag brukar köra linne på ylletvätt men 60 eller 95 grader.

Elisabet. sa...

Hej igen!

Jag glömde säga att jag tycker att du har gjort ett enastående arbete med dina örngott och handdukar och allt annat; ja, hur du har lagt upp dem.

Med vänliga hälsningar
Elisabet Nilsson.

Rexxie sa...

Thank's! Min största sorg (nåja, inte riktigt men nästan) är att jag inte har någon mangel. Älskar att mangla!

Saga sa...

Vad nice!!!
Själv sover jag sött på lakan med min mormors initialer på. Dock ej manglade, trots att en gammal handvevs-mangel finns här hemma...

Rexxie sa...

Annika&Saga:
Välkommen till min blogg (även om det inte händer så mycket här); tror inte att jag sett till dig (er) förut!

4 år är kanske lite tidigt att börja dra handmangeln, men om några år så...

:-)

Saga sa...

TACK rexxie :-)
Hur har jag kunnat missa din trevliga blogg???

Jag vågar inte riktigt skicka ner Saga i källaren för att mangla lakan. Är rädd för att det kommer bli stora rubriker på löpsedlarna ang barnarbete i Ystad.