torsdag, september 18, 2008

Mat och annat....

Jag föreställer mig helvetet så här: En svensk skattmas, en arabisk bilmekaniker, en engelsk kock, en tysk nöjespappa, en kanadensisk polis, en trädgårdsmästare från Sahara och en puritansk sköka.

Billy Rickards

Vet inte riktigt om det är riktigt så hemskt som Billy Rickards (vem han nu var) tycker, men det är väl inte så jättelångt ifrån.

Det mesta är tämligen överkokt, mjukt, mosigt och framförallt okryddat! Salt verkar inte ha kommit riktigt till England än, men om de har tur så får de kanske det snart. Dessutom verkar de har en faiblesse för kött som är segt och/eller senigt. På lördag skall jag i alla fall försöka mig på en traditionell engelsk frukost med korv, bacon och hela faderuttan; hittills har jag kört thé och rostat bröd eftersom jag inte riktigt förstår hur man orkar sätta i sig en engelsk frukost klockan 7 på morgonen...

Appropå mat så finns det oändligt mycket matställen här jämfört med Sverige. Reading är väl ungefär lika stort som Västerås, men det känns som om det finns åtminstone tre gånger så mycket matställen här.

När man ändå är inne på mat så är det ju smaskigt med en cigarett efter maten, eller hur? Cigaretter är dock dyra här jämfört med Sverige. Ett paket Marlboro kostar runt 6 pund och om jag kollar på Forex så motsvarar det ungefär 70 kronor och i Sverige kostar de väl cirkus 45 så det blir väl runt 50% dyrare... De har i alla fall kvar de små paketen med 10 cigaretter som EU förbjöd för några år sedan, och det är väl kanske inte så konstigt med de priserna.

Darling E får vänta på badrumsbilderna hon efterlyst, men jag kan i alla fall meddela att engreppsblandare inte är något som engelsmännen har förstått vitsen med än. Vattnet är för den delen väldigt hårt klorerat, så det luktar som ett badhus i badrummet...

Bye, bye for now!

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag väntar med spänning ...!
Jätteroligt är det att läsa om olikheter och annat!

Ponte sa...

Men rostad bröd är de iallafall riktigt bra på!

Anonym sa...

Men värt att komma ihåg är att vatten och annat skiljer sig från plats till plats även här i England.

Lillan
( 40 år i England)

Rexxie sa...

Darling E: Det mesta är tämligen likt Sverige, men ändå inte.

Ponte:
Tycker du? För min del tycker jag att rostat bröd skall vara varmt (eller åtminstone ljummet), men mitt är alltid kallt på morgnarna...

Lillan:
Välkommen till min lilla hörna på internet; tror inte att jag sett till dig tidigare!

Visst är det säkert så, men jag tror faktiskt inte att det finns något ställe i Sverige där vi klorerar vattnet!

Anonym sa...

Tack Rexxie! Nej, jag har inte kommenterat här tidigare.

Vill bara påpeka att det visst finns engreppsblandare här men dem hittar man mest i nya/moderna hus.

Mycket små mängder klorin används som disinfekteringsmedel i England. Vattnet skall inte lukta klorin. Gör det det bör man kontakta vattenmyndigheterna.

Lillan

Rexxie sa...

Hmmm, här både luktar och smakar vattnet klorin...

Får man vara frågvis och fråga hur det kom sig att du hamnade i England?

Anonym sa...

Ja, det får man visst det.:)

Jag kom hit första gången 1964, som au pair och stannade i sex månader. När jag återvände till Sverige hade jag min blivande make med mig. Efter fyra år i Sverige ville han flytta tillbaka till London och det var på så vis jag kom att hamna i England.
Min make dog 1981 och jag blev lämnad ensam med två barn. Funderade mycket på att flytta tillbaka till Sverige men så blev det nu inte. Istället träffade jag min nuvarande make och flyttade till Cornwall. Vi har nu bott i vårt gamla 'farmhouse' vid havet i 24 år och stortrivs.

Lillan

Rexxie sa...

Spännande! Livet blir aldrig riktigt som man tänkt sig!