tisdag, september 23, 2008

Idag var...

...tåget hem från Wokingham försenat pga höstlöv på spåren! Det var faktiskt första gången som tåget varit försenat; de brukar gå inom 15-20 sekunder från utsatt tid.

Det medförde att jag kom med "mjölktåget" idag. Normalt åker jag med ett tåg som bara går mellan Reading och Wokingham, vilket tar 8 minuter. Dagens tåg stannar på tre extra stationer och tar därmed 6 minuter längre tid.

Åker man med "mjölktåget" in till London (drygt 6 mil) så stannar det på 19 stationer (och tar därmed 1 timme och 20 minuter på sig jämfört med snabbtåget som jag åkte i lördags som tog 29 minuter).

Här får man (åtminstone på lokaltågen) ta med sig sin cykel, och det kostar inget extra.

Se där, nu har ni fått dagens tåglektion!

6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag ÄLSKAR såna kunskaper!
Tack som delar med dig.

Nu kan du berätta vad stationerna heter också ..-)

Rexxie sa...

Reading (utgångspunkt)
Earley
Winnersh Triangle
Winnersh
Wokingham (där jag hoppar av)
Bracknell
Martins Heron
Ascot
Sunningdale
Longcross
Virginia Water
Engham
Staines
Ashford
Feltham
Hounslow
Twickerham
Richmond
Putney
Clapham Junction
Vauxhall
London Waterloo

Anonym sa...

Vad kul att se platsnamn som har betytt en hel del i mitt liv. När jag flyttade hit för gott 1968 bodde min man och jag ett tag i Hounslow West. Därefter flyttade vi in i vårt första hus i Hanworth alldeles vid gränsen till Twickenham. På väg till våra arbeten på Heathrow Airport åkte vi alltid förbi Feltham. Efter ett par år flyttade vi till Kew (Kew Gardens), som ligger alldeles intill Richmond. Där vi bodde sedan i många år.

Jag känner inte till namnet Engham. Du menar säkert Egham i närheten av Staines.

Lillan

Rexxie sa...

Självklart är det Egham!

Antingen behöver Great Western / South West börja med lite större bokstäver i tidtabellen, eller så måste jag acceptera att jag är medelålders och behöver glasögon!

Antagligen det senare....

Lustigt nog så känner jag igen Clapham Junction någonstans ifrån. Vet du om det har förekommit i någon bok, typ Agatha Christie, Dorothy Sayers eller något liknande?

Anonym sa...

Jag vet inte i vilka böcker Clapham Junction nämns, men det måste röra sig om väldigt många. Det hände en svår olycka där 1988 då tre tåg krockade med varandra och många dog.

Vet du att George Harrison (Beatles) bodde i Virginia Water?

Lillan

Rexxie sa...

Aha, det kanske är därför jag känner igen Clapham Junction?!

Näpp, Beatles-medlemmarnas tidiga hemvist har jag ingen koll på :-)