söndag, mars 04, 2007

Pensionärsrally...

Var konsert hos Svenska Kammarorkestern i torsdags.

Konserten var bra (som vanligt), inleddes med Beethovens Enigmaovertyr följt av Bruch's violinkonsert, och avslutades med Dvorak's 6:e symfoni. Efter konserten så spelade faktiskt orkestern två extranummer efter att ha blivit inapplåderade igen. Jag skriver faktiskt eftersom det aldrig har hänt tidigare, åtminstone inte på någon av de konserter som jag varit på i Örebro. I Västerås däremot spelade orkestern alltid extranummer vad jag kan komma ihåg.

En sak irriterar mig varenda gång jag går på konsert, nämligen pensionärsrallyt efteråt! Varje gång så är det ett antal pensionärer som lämnar konserten direkt, och i en del fall så reser de sig och går ut medan orkestern fortfarande spelar! Oförskämt! Visst, jag kan förstå att de kanske beställt färdtjänst och har bråttom, men de kan väl beställa färdtjänst till 10 minuter senare?!

I alla fall så var det extra irriterande i torsdags. Vi lyckades alltså applådera in två extranummer, och precis när orkestern bläddrat fram noterna till vad jag förmodar var ett tredje extranummer slutade alla pensionärer (dvs ungefär 90% av publiken) att applådera och hastade sig ut genom dörrarna. Så gick det med det tredje extranumret....

1 kommentarer:

Anonym sa...

Pensionärer är VÄRST! Det blev alltid krig när vi annordnade allsångskvällar uppe i norrland.. ALLA skulle ut SAMTIDIGT!