tisdag, maj 15, 2007

Mat....

Precis som Tennis konstaterade i en kommentar så är mat viktigt, och jag måste väl tyvärr erkänna att jag är slarvig när det gäller just mat.

En normal dag inleds med en C-vitamin brus (eller multivitamin) och en kopp thé samt möjligtvis en skiva grovt bröd med ost om jag orkar anstränga mig; det brukar vara ungefär 50% chans om jag gör en macka eller inte.

Sen blir det lunch. Tidigare (när jag hade jobb) så åt vi alltid lunch 11.30, vilket för mig var alldeles för tidigt eftersom jag ätit morgonmackan ungefär vid 8. Numera när mina tider är lite mer flytande brukar jag äta sen lunch (någon gång mellan 14-15 ungefär).

Sen blir det inget mer än möjligtvis en skiva grovt bröd (återigen med ost eller messmör) på kvällen, och har jag cyklat mer än 30 minuter under dagen så blir det kanske även en skål med havregrynsgröt.

That's it! (förutom att jag dricker ungefär femtielva koppar kaffe, dock lite mindre nu när jag inte har en kaffeautomat att gå till).

Om jag skall vara ärlig så skulle jag nog behöva äta en stadigare frukost och dela upp lunchen på en lättare lunch + middag, men jag är dels för dålig på att laga mat, dels för lat!

För den delen är det sugigt tråkigt att laga mat till en person!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nämen! Det här måste vi ta tag i.
Kaffe är ju otroligt uttorkande, tänk att du borde dricka 2 glas vatten på en kopp kaffe. Och minst tre mål om dagen exklusive mellanmål! Du kommer må så mycket bättre sen!

Jerry sa...

Hur klarar du dig på så lite mat? Jag måste ha en rejäl frukost, en VV-lunch (eller liknande) och en kraftfull middag (med mycket grönt) för att palla... jag äter mycket mer nu än tidigare och går ändå ner i vikt...

Jag kan hålla med om att det är tråkigt att äta själv (åtminstone om det alltid är så)...

Tänk på att det bara finns en Rexxie!

Rexxie sa...

Tennis! Ja jag vet och skäms!

Jerry! Nåja, problemet är väl egentligen att jag inte klarar mig på så lite mat, eller rättare sagt, jag klarar mig på mängden men mitt blodsocker åker också jojo och det gör mig lite "ryckig" i humöret/orken...

Att äta själv är inte problemet, det är just själva lagandet som jag inte tycker om! Ett annat problem är att jag inte kan lämna mat, så om jag t.ex råkar koka för mycket pasta så äter jag upp det även om jag redan på förhand vet om att jag kommer att bli illamående...

Ponte sa...

Med den dieten hade jag varit död före lunch på arbetsdagar, men klarat mig utmärkt på helgerna. Så helg är bra för min vikt tror jag...

Rexxie sa...

Ponte: jag har en känsla av att det slinker ner en och annan öl hos dig på helgerna, och det räknas det med :-)

Anonym sa...

Av för mycket kaffe får man hjärtbrus och njursten, se upp!
Läste för övrigt hastigt och fel och tyckte det stod flytande burkar som lunchföda och undrade oroligt en stund. Men så illa var det alltså inte.
Själv äter jag en sorts billiga väldigt spröda tekex från Vivo, oftast stående eftersom jag sitter så mycket annars, så jag ska inget säga.

Rexxie sa...

Annaa: flytande burkar vore annars en bra bantningsmetod. Man äter bara såna konservburkar som flyter, annars struntar man i det...