söndag, januari 14, 2007

Läst...

....har jag i alla fall gjort i helgen.

Först plöjde jag igenom Mossvikenfruar av Emma Hamberg, en liten feelgood-bok á la Marian Keys, där en 30-something-kvinna blir sviken av sin man, åker till storstan, hittar någon annan som visar sig vara helt fel, och som till slut hittar rätt (som nästan alltid är en helt alldaglig man som funnits i någonstans bakgrunden hela tiden). Roligt litet tidsfördriv några timmar!

Nästa bok var Ett hem vid världens ände av Michael Cunningham, som handlar om barndomsvännerna Jonathan och Bobby och deras förhållande till varandra, föräldrarna, samt Clare som de senare flyttar ihop med, och skaffar barn med.

Det här är också en av mina favoritfilmer, och filmen följer för en gångs skull boken mer eller mindre exakt, och det beror antagligen på att det är Michael Cunningham själv som skrivit manuskriptet. Den enda större skillnaden är att man plockat bort Jonathans älskare Erich (som i boken är den som i slutet dör av aids), medan det är Jonathan som är döende i aids i filmen. I det här fallet spelar ändringen dock ingen större roll! Läs boken, titta på filmen, eller helst båda två!

Bok nummer 3 blev Timmarna, också den av Michael Cunningham. Tänker inte ens försöka ge en sammanfattning av den här; det är jag inte tillräckligt bra för! Kort så handlar den om Virginia Woolf, Laura Brown och Clarissa Vaughn vars liv lite löst hänger ihop via Virginia Woolfs roman Mrs Dalloway. Även den här romanen har blivit en alldeles underbar film. Här är det inte Michael Cunningham själv som har skrivit manuskriptet, men filmen följer boken mer eller mindre exakt.

Även här tycker jag att ni skall läsa boken och/eller titta på filmen! Om ni absolut vill välja mellan att läsa boken eller titta på filmen så tycker jag faktiskt, för en gångs skull, att ni skall välja filmen! Nicole Kidman gör (åtminstone hittills) sin bästa roll, och originalmusiken av Philip Glass är fantastisk!

Bok nummer 4 (som jag precis har börjat på) är ... tada .... Mrs Dalloway av Virginia Woolf. Eftersom jag hunnit ungefär 10 sidor in i boken så måste jag nog få återkomma om den här!

1 kommentarer:

Anonym sa...

Mrs Dalloway var typ enda boken i skolan som verkligen läste när det skulle recenseras.. den är ju super bra!