måndag, maj 05, 2008

Hemma igen...

...från Göteborg.

Både Eugen Onegin och konserten på söndagen var riktigt bra. En del av de övriga hade synpunkter på Eugen Onegin, men det är inget som jag riktigt kan bedöma. Måste nog skaffa mig en Elektra-inspelning; det var nog det som var intressantast med konserten (har inte hört något från Elektra tidigare).

Vädret var precis lagom varmt, soligt och härligt!

Som vanligt blev jag lätt hysterisk inför tanken på att jag inte hade något att sätta på mig, så jag införskaffade två nya lycra-t-shirts som på ett väldigt påtagligt sätt visade att jag måste göra ungefär en zillion med situps, alternativt kontakta en lämplig plastikkirurg för en seriös fettsugning :-). Lustigt nog så är båda två nästan exakt lika stora, trots att den ena är medium och den andra är large***, så man skall nog inte lita så mycket på storleksetiketten. Kom just på att båda två går att använda till "gör-det-själv-projektet"...

På lördag var det favorit i repris*... (och där hade jag ju för övrigt kunnat fixa till den första gör-det-själv-t-shirten, synd att jag inte kom på det då)

Visste ni för den delen att James Joyce** beskriver åskskrällen som uppstod när Adam och Eva föll så här:

Bababadalgharaghtakamminarronnkonn-
bronntonnerronntuonnthunntrovarrhoun-
awnskawntoohoohoordenenthurnuk

Undrar om man skall försöka sig på att uttala det snabbt? Det är i alla fall en intressant konstruktion i och med att det är en rad med lokala uttryck för åska som är sammansatta till ett ord. Det svenska bidraget är awnskawn (dvs åskan lite lätt fonetiskt).

* Var går för övrigt gränsen för "att hångla" och "att ha sex"? Det kan nog hända att båda tillfällena är lite lätt felkategoriserade...

** beskrivet i Finnegans Wake.

*** och den som är i large är naturligtvis från Filippa K; undrar varför alla hennes kläder är så små?

5 kommentarer:

Ponte sa...

Regelbundet hångel, nej det låter allvarligt... Så kan det gå när man lämnar byhålan och flyttar till storstan!

Rexxie sa...

Med olika personer dessutom! Jag är chockerad!

Ponte sa...

I ditt fall ska jag inte använda favvofrasen "in med tungan", behåll den i olika munnar du, det är bäst så! Keep up the good work!

Elisabet. sa...

Först trodde jag att "favorit i repris" var ett tv-program och fattade ingenting alls av kommenteren här ovanför.
Men nu gör jag .-)

Hoppsan.

Rexxie sa...

Darling E:
Man måste klicka på alla länkar för att hänga med i min blogg!

Jag fick för den delen aldrig något svar om opera i Ystad....