måndag, juni 23, 2008

Skrämmande....

Maleandro har (som vanligt) hetsat upp sig, den här gången över FRA-lagen.

Jag vet inte riktigt vilket jag ser som mest skrämmande:

A. Att Spanien inte har någon underrättelseverksamhet (speciellt efter Madridbomberna), eller

B. Att Spanien inte har lagreglerat underrättelseverksamheten (om nu punkt A är felaktig), eller

C. Att Maleandro tror att AUSCANZUKUS inte redan via Echelon har läst hans mail, eller

C. Att Maleandro har drabbats av hybris och inbillar sig att FRA skulle bry sig ett vitten om han skickar mail till moster Agda?

Personligen tycker jag t.ex att det är mer integritetsstörande att ICA/Coop lagrar information om allt jag köper, eller t.ex att Visa (via Handelsbanken) ringde dagen efter att jag reggat ett kort hos iTunes pga att Visa hade analyserat alla inköp jag gjort tidigare och kommit fram till att jag ändrat köpbeteende...

7 kommentarer:

MB sa...

Vaknat på fel sida vännen ;-)

Anonym sa...

Jag skulle bara trott att det var Micke som drev med mig lite, det där med Visa. Fast du har kanske ingen kompis som jobbar på bank. Jag kan presentera dig för Micke nån gång, han är trevlig.

Rexxie sa...

Maleandro:
Näedå, jag är bara trött på alla som klagar på FRA-lagen och som inbillar sig att FRA skulle ha något som helst intresse av att sitta och spana på deras triviala liv :-)

Annaa:
Näedå, det var på allvar och de spärrade mitt kort och bytte ut det mot ett nytt. Micke är säkert jättetrevlig; det är inte jag (fråga Maleandro)

MB sa...

Självklart har vi lagreglerad avlyssning, vilket land har inte det?

Men inte på hela befolkningen i preventivt syfte, det krävs lite misstanke om ngt innan de får göra det.

Och nej, jag har inte ngn hybris, hur kan man ha det när man är bäst ;-)

Skämt åsido så avsåg jag inte mig personligen utan faktumet att jag befinner mig i ett annat land där det faktiskt finns terrorister, och jag antar att folk som skickar mail från utlandet blir uppmärksammade, var inte grejen bla att just kolla trafiken över gränsen?

Och vill jag kontakta moster Agda så måste jag nog använda ett medium och inte skicka mail

Om ditt enda bekymmer är att Visa håller reda på vad du köper för att kunna hjälpa dig att konsumera och inte att du är helt utlämnad till en okänd som kan lyssna på dig utan att du vet om det så ser vi nog ganska olika på det här med integritet.

Anna: Jodå Rexxie är rätt trevlig men gillar att stoppa huvudet i sanden ;-)

Anonym sa...

Jag tror absolut du är trevlig mellan varven, Rexxie! Precis som en del av oss andra.

Jag har blivit avlyssnad under två olika perioder i livet. Det var inte roligt. Den ena gången var det något smarthuvud som drog långtgående slutsatser i samband med att man avslöjat en planerad kidnappning av ett statsråd. Länkarna var oerhört svaga, jag undrar hur många som drabbades!

Andra gången var efter Eu-mötet i Göteborg 2001 och inför ett annat stort internationellt möte där det förväntades aktioner - jag var inte ens i stan när det inträffade och inte då medlem i någon deltagande organisation, men vad hjälper det när man varit gift med någon som var noggrant upptagen i SÄPO:s gamla register! Visserligen då avliden sedan tre år, men vad sjutton har det för betydelse.

Detta är alltså de tillfällen då jag märkt att jag varit avlyssnad. det kan ha varit fler. det är bäst att inte försöka tänka på det.

Ponte sa...

Rexxie är mycket trevlig! Bara så ni vet...

Anonym sa...

Hmm. Man kanske skulle be att få ut sin gamla SÄPO-file? Och sin MasterCard-file? :)