måndag, juni 09, 2008

Brokeback och gubbsjuka...

The New York City Opera har beställt en opera baserad på Brokeback Mountain av kompositören Charles Wuorinen, och den skall vara klar 2013.

Förstår inte riktigt varför det skulle ta 5 år att skriva en opera på en liten novell som är 30 sidor lång. Förstår inte riktigt heller hur man skall kunna få ihop ett libretto med tanke på att det egentligen inte är särskilt mycket dialog i novellen.

Är det inte lite gubbsjukt att Jan Myrdal har hittat en 33 år yngre mexikanska att gifta sig med?

Det är ungefär som om jag skulle leta rätt på en 78-åring; jag ryser vid tanken!

15 kommentarer:

Ponte sa...

Ta du hand om några 78-åringar, och se till att det blir stora arv!

Rexxie sa...

Tror att man antingen måste ha Anna-Nicole-stora bröst, eller vara välhängd som Joe D'Allesandro om man skall få rikingarna att nappa, och det är kört i båda fallen...

(och skall jag vara ärlig så har jag nog större möjligheter att skaffa mig Anna-Nicole-stora bröst, men det skulle se lite konstigt ut...)

MB sa...

Hmmm???

Rexxie sa...

...och vad innebär hummandet från Spanien??

Anonym sa...

Min tanke är, som den gnälliga människa jag är, -Varför vill man göra opera av den filmen/novellen??
Ja, gubbsjuk är vad han är. Eller bara jävligt k-t...

Anonym sa...

Min tanke är, som den gnälliga människa jag är, -Varför vill man göra opera av den filmen/novellen??
Ja, gubbsjuk är vad han är. Eller bara jävligt k-t...

Rexxie sa...

Ingela:
Det är en rörande kärlekshistoria, om även lite lång och utdragen på film, men jag har svårt att se att man skulle kunna få ut den känslan på operascenen.

Elisabet. sa...

Ang. Myrdal: inga som helst problem för mig med den åldersskillnaden!

Det finns män som är gubbar vid 25 och män som vid 80 års ålder är sprängfyllda med liv och energi och förstås likadant med kvinnor.

Att det kan bli problem ändå .., det inser jag .., men för mig är åldern inget problem, inte när det gäller andra.

Men ..,och här blir kullerbyttan total, jag skulle inte själv kunna dejta eller ha ett förhållande med en man på 25 .., absolut inte .., "vad skulle barnen säga ...?"

(Ja, det finns unga män som gärna träffar äldre damer .., tro mig ..-)

Rexxie sa...

Visst har du rätt att folks verkliga ålder skiljer sig från vad som står på födelsebeviset, men jag är inte helt övertygad om att förhållanden med för stor åldersskillnad alltid är så hälsosamma...

Anonym sa...

Rexxie: Jag tyckte också att det var en rörande kärleksfilm, men förstår ändå inte varför ngn skulle vilja ha den som opera.

MB sa...

Hummandet betydde att jag tycker det var en enorm åldersskillnad, oavsett hur mkt man än älskar varandra så är det för stor skillnad i livserfarenhet.

Rexxie sa...

Maleandro:
Exakt! I det här fallet tror jag dessutom att det handlar med om att Jan vill bli omhändertagen på ålderns höst, och att hon vill bli försörjd (fast det kanske bara är jag som är cynisk :-)

Elisabet. sa...

Jo, men det tror jag också att det kan bli problematiskt .., att man ju har så helt olika perspektiv .., vet en 25-åring vem Beatles var ...?

Om jag berättar om dagen när JFK mördades i Dallas ...? Hänger han med då?

På DET viset, tror jag att det kan bli knepigt.

Men det här med själarnas gemenskap, det har inget som helst med ålder att göra!

Jag har arbetskamrater som är trettio år yngre än mig själv, som jag kommer LÅNGT bättre överens med, än såna som kanske är som undertecknad och jag kan se att det här med hur man ser på livet/tillvaron, det har inte heller med ålder att göra.

Men visst finns gubbsjuka.
Och säkert det motsatta också.

Cecilia N sa...

Ja inte ens Socker-Conny har 20+arna någon pejl på vem det är. Och han är ju ändå närmre i tiden.

Anonym sa...

varfor inte:)