torsdag, maj 15, 2008

Ryggskott...

...har en fördel! Eftersom jag i princip bara klarar av att parkera mig lagom bekvämt i soffan så har jag äntligen kollat på Eugene Onegin i fyra olika varianter, alla nedladdade från internet.

Den första är egentligen kanske inte så intressant; det är en skolinspelning från Northwestern University School of Music, men det är i alla fall intressant att höra vad eleverna klarar av... För den som är intresserad så finns alla tre akterna på youtube (ni får klicka er framåt själva).

Den andra är från Lyric Opera of Chicago med Mirella Freni och Wolfgang Brendel som Tatjana/Eugene, och med Bruno Bartoletti som dirigent, inspelad 1985 och överförd från VHS och ljud- och bildkvaliteten är väl därför lite sisådär...

Nummer tre och fyra är däremot mer intressanta.

Trean är från Metropolitan 2007 och har Renee Fleming och Dmitri Hvorostovsky i huvudrollerna och Valery Gergiev som dirigent.  Traditionell placerad i sent 1800-tal med väldigt sparsam scenografi.

Fyran är från Salzburg Festspiel 2007 med Anna Samuil och Peter Mattei som Tatjana/Eugene samt Daniel Barenboim som dirigent. Framflyttad till modern tid.

Samuli och Fleming är väl ungefär jämförbara som Tatjana (personligen föredrar jag Samuli). Barenboim håller ett lite mer varierat tempo än Gergiev, vilket gör det hela lite mer intressant. Den stora skillnaden är Peter Mattei som är skyhögt mycket bättre än Hvorostovsky som Eugene Onegin.

För min del blir det Salzburg som vinner Onegin-matchen!

Lyssna och njut på slutscenen med Samuil och Mattei (tyvärr lite låg volym på inspelningen)!

10 kommentarer:

PGW sa...

Mattei ... dreggel ... ;-)

Rexxie sa...

Absolut, fast han har lagt på sig några kilon sedan idolbilden på operan http://shorl.com/dykenakyfrogry

Sångmässigt har han absolut dreggelfaktor fortfarande!

Ponte sa...

Härligt att göra en Kronblom, men är det inte ansträngande för ryggen att ladda ner saker?

Rexxie sa...

Det mesta är nedladdat sedan tidigare, har drygt 3 tb med otittade filmer/operor/tvserier/mp3, så jag har att göra ett tag...

Ponte sa...

Härligt, då kan du kosta på att ha ryggskott ett par år till...

Rexxie sa...

Just nu känns det som om jag kommer att ha ryggskott ett par år till....

Elisabet. sa...

Bryn Terfel ska komma till Sthlm.
Jag tycker om honom, men du säger säkert att han är bara blahablaha.

Eller ..?

Kan man få ett omdöme?

Krya på dig och varm kram från mig!

Rexxie sa...

Om du kan få tag på biljetter till Bryn Terfel skall du absolut gå! Han är absolut värd att gå på, världsklass!!!

Anonym sa...

Jag har gått i samma klass som Peter Mattei!
www.evanne.net

Anders sa...

Lyckliga dig!