tisdag, april 22, 2008

När jag...

....ändå håller på och tjatar så kan jag ju meddela att jag varit på två konserter på sistone.

Den första var 3 Tudor Queens med ConVoce och kören Ancora, som spelade utdrag ur 3 Donizetti-operor (Anna Bolena, Maria Stuarda samt Roberto Devereux). Roligt att höra något nytt som sällan (eller aldrig) spelas i normalfallet. Anna Bolena har inte spelats sedan mitten på 1800-talet i Sverige, och Roberto Devereux har inte spelats överhuvudtaget! Måste dock erkänna att jag skäms lite för västeråsarna! Det var inte mer än cirkus 70 personer i publiken (och det kan man ju jämföra med att det var ungefär 40-50 personer på scenen)...

Den andra var en konsert med Kungliga Musikhögskolan. De spelade Musorgsky's Tavlor på en utställning, Sjostaovitj's Cellokonsert nr 1. De uruppförde dessutom ett stycke som heter Imminent Crossings av Fredrik Gran.

Om ni skulle råka på någon konsert där Imminent Crossings spelas kan jag verkligen rekommendera att ni går dit!

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Får jag fråga en sak: hur upptstod ditt intresse för opera? Genom dina föräldrar? Alldeles på egen hand?

Ja, så kanske det är ..eller var.. men hur ..?

Elisabet. sa...

Måste x:a i att jag vill ha en uppföljningskommentar, bara ..-)

Rexxie sa...

Både och måste jag nog påstå.

Min pappa är helt ointresserad av musik överhuvudtaget, och blir mest irriterad av t.ex musik på radion.

Min mamma spelade fiol och cello på "hyfsad" nivå i sin ungdom däremot, så därifrån kommer nog intresset för klassisk musik. Hon är däremot inte särskilt intresserad av opera, så det har nog kommit på alldeles egen hand...

Lustigt nog kan jag inte påminna mig om att det spelades särskilt mycket musik hemma när jag var liten, varken på grammofon eller något annat; snarare så spelades det nästan aldrig någon musik förrän jag kom uppåt tonåren (när jag skaffade mig min första stereo).