torsdag, oktober 26, 2006

Abonnemangskonsert III

Ikväll var det abonnemangskonsert hos Svenska Kammarorkestern igen. Den här gången körde man utan dirigent och därmed "bara" med konsertmästare, vilket kan fungera mer eller mindre bra beroende på hur samspelt orkestern är och hur bra konsertmästaren är. Jag tyckte att det fungerade bra, men hörde i pausen en del avvikande åsikter från några musikstudenter som tyckte att orkestern spelade ojämnt.

Kvällen inleddes med Beethovens fjärde pianokonsert, en av mina favoriter för övrigt, med Hans Pålsson som solist. Pålsson spelar ganska torrt med tämligen lite sustain, och jag föredrar Beethoven med lite mer expansivt spel.

Efter det blev det Prokofjev's första symfoni ("den klassiska"). Jag har alltid tyckt att den är lite tråkig, men SKO spelade den i ett ursinnigt tempo, och jag måste faktiskt erkänna att det blev kvällens behållning! Nu måste jag bara försöka få tag på en inspelning som är lika bra...

Haydn's 101 symfoni ("Uret") avslutade kvällen, och jag höll på att somna. Jag har för mig att jag hört ett elakt uttalande om Vivaldi någon gång som gick ut på att Vivaldi var mannen som skrev samma konserter om och om igen, men jag undrar om det inte är mer korrekt att kalla Haydn för mannen som skrev samma symfoni om och om igen! Tråkigt, tråkigt, tråkigt!

PS: Eftersom det här av vissa numera anses som en modeblogg så måste jag väl redovisa att jag (tråkigt nog) hade samma gråa jeans, en svart skjorta, och den svarta dubbelknäppta västen igen, men med en slips med ett mönster av stiliserade uniformsjackor som the Yeomen Warders använder....

0 kommentarer: